7 ay su altında kalan Sponsor Kadıköy’de!

Kadıköy sokakları renkli grafitiler ve renkli insanlarla dolu olmasına rağmen mahalleye ilginç sergiler ancak yeni yeni gelmeye başladı. Çocukluğunu balık pazarında geçirmiş çağdaş sanatçı Genco Gülan, farklı heykellerini bu ay Kadıköy Barış Manço kültür merkezinde sergiliyor. Sanatçının 7 ay su altında beklemiş heykeli Sponsor da sergi kapsamında Kadıköylü ziyaretçileriyle buluşuyor. Sergi 7 Aralığa kadar devam edecek.

Google Haberlere Abone ol

Damla Durman

DUVAR - Geleceğe Çağrı başlıklı heykel sergisi, 17 Kasım'daki açılışından bu yana yoğun bir ilgi görüyor. Sergide sanatçı Genco Gülan’ın, Geleceğin Arkeolojisi, Surname, Antik Plastik, Android ve yeni dönemdeki yapıtları sergileniyor. Serginin adı sanatçının bizi zaman ötesine taşıdığı bir evrene davet etmesinden ve antikitenin bilgeliğini eserleri aracılığıyla yeniden sorgulatmasıyla doğuyor: Geleceğe Çağrı’nın evrenselliği bizi eserlerinde kullandığı materyallerin kaynağına, kah Yunan Adalarına, kah Mısır’a, kah Japonya’ya ışınlıyor! 

SANATÇININ REFERANSLARI 

Sanatçının bir süredir üzerinde çalıştığı  Multi-medya Apollo (2018), Firavun Heykeli İçin Yeni Bir Duruş Araştırması (2018) ve Bayan Temiz Artemis (2018) adlı yapıtlarında da farklı kültürlerden referansları görmekteyiz.

.

Aylarca Çeşme açıklarında denizin dibinde balıklarla vakit geçiren Sponsor adlı heykel, yolculuğuna bu sefer de bir galeri mekanında devam etmektedir. Yosun kokusu ve zamanla üzerinde yaşamlarını kurmaya başlayan kabuklu organizmalar, adeta heykelin dokusuyla bir olmuşlardır. Multi-medya Apollo eserinde ise Antik Çağın lir çalan Apollosu günümüzün medya araçlarıyla donatılmıştır. Media longa vita brevis (medya uzun, hayat kısa) yazısını yanı başındaki kolonda gördüğümüz Apollo heykeli, bize medyanın yavaş yavaş sanatın yerini işgal etmesine atıfta bulunur.

Sergide parçaları Japonya’dan gelen kinetik dans eden robot ise popüler floss dans figürlerini yapmaktadır. Gülan yapıtlarında Levni’nin Surnamesine referans verdiği gibi Walt Disney’in karakterlerine de atıfta bulunur. Surname adlı eserden esinlenerek yaratmış olduğu giyilebilir heykeller Buhurdanlıklı Adam ve Zenne figürleri Osmanlı minyatürlerinde de kullanılmıştır.

Orijinali Atina Müzesi'nde bulunan Denizden Çıkan Tanrı adlı heykelin hem duruşuna hem de portresine Eriyen Hermes ve Dans Eden Heykel adlı eserlerinde de referans vermiştir. Sanatçı sergideki yapıtlarının seçkisiyle bizi dönemler ve kültürler arasında bir seyahate davet eder.

Gülan eserlerinde Dünya’nın yaşadığı dönüşümü anlamlandırmaya çalışırken, onları yeniden yaratarak apokaliptik bir dünyanın tasvirini yapar. 7 ay suyun altında kalan Sponsor’un (2018) Poseydon alter egosu bile –küresel ısınma sonucu- suların yükselmesine engel olamayacaktır. Hepimizin gelecekte bir klonu olabileceğini öne süren sanatçı, eserlerini de kopyalamakta ve uzuvlarını çoğaltmaktadır.

Eline temizlik spreyini verdiği Artemis adlı heykelin, tanrısallığını alıp kendi ismini de cam-sil'in markası yerine yazan Genco, günümüzde sistemin beynini yıkadığını hem kabul etmiş hem de bunu ironik bir dille eserinde görünür kılmıştır.

Günümüz dünyasında birçoğumuz protezlerle yaşamaktayız ve bazı aletlere bağımlılığımız söz konusu olmaktadır. Bu aletlere maruz kalan insan bedeninin nasıl evrildiğini ve birbirine eklendiğini de özellikle sanatçının kinetik eserlerinde görmekteyiz.

Kadıköy Barış Manço Kültür Merkezinde görmeye pekte alışkın olmadığımız bu derinlikte bir serginin bir de kapanış günü sürprizi var. Serginin kapanışında sanatçının Prof. Dr. Hasan Bülent Kahraman’ın kaleme aldığı ve Alman Revolver yayın evi tarafından piyasaya sunulacak olan Antik Gelecek (Ancient Future) isimli kitabının da ilk taslağının tanıtımı yapılacak. Kitap Gülan’ın seneler içerisinde üretmiş olduğu heykellerine ve sanat üslubuna odaklanmaktadır.

Sergi 7 Aralık’a kadar, Kadıköy Barış Manço Kültür Merkezinde ziyaret edilebilir. Galeri haftanın her günü saat 09:00-21:00 arasında açıktır. Giriş ücretsizdir.