Bianele tepki: Eşek Boncuk'a zulüm yapılıyor

15. İstanbul Bienali'nde Xiao Yu’nun ‘Ground’ adlı eserinde Boncuk adındaki eşeğe saban çektirilmesine hayvan hakları savunucuları ve sanatçılar tepki gösterdi. İKSV tepkilere sessiz kalırken İstanbul Bienali ‘Eşek Boncuk’un bir haftalık güncesi’ adlı bir yazıyı paylaştı.

Google Haberlere Abone ol

DUVAR - İstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV) tarafından düzenlenen 15. İstanbul Bienali'nde Xiao Yu’nun ‘Ground’ adlı eseri kapsamında Boncuk adında bir eşeğin saban çekerek tarla sürmesi tartışmaya neden oldu.

Koç Holding sponsorluğunda gerçekleştirilen bienal 16 Eylül Cumartesi günü başladı. Kuzey Avrupalı ikili Elmgreen & Dragset‘in küratörlüğünü yaptığı ‘iyi bir komşu’ temalı Bienal 12 Kasım’a kadar devam edecek.

jurno'dan Zeynep Yüncüler'in haberine göre Bienal’de 32 ülkeden 56 sanatçı ev, mahalle ve aidiyet kavramlarını tartışmaya açarken, Xiao Yu’nun eseri 'hayvan sömürüsü' tartışması başlattı. Doğa ile tarım arasındaki karşılıklı bağımlılık ve evcilleştirilmiş hayvanlar ile insanların ilişkisini konu edindiğini belirten Xiao Yu’nun ‘Ground’ adlı eseri kapsamında Boncuk adındaki eşeğin saban çekerek tarla sürmesine tepkiler şöyle:

ÖZDOĞAN: BİR TÜCCARIN BAKIŞINI GÖRÜYORUZ

Boncuk’un bienalde kullanılmasını sosyal medya hesaplarından gündeme taşıyan, hayvan hakları savunucusu Dört Ayaklı Şehir topluluğundan Başak Deniz Özdoğan, Yu’nın yapıtını kabul eden küratörleri şöyle eleştirdi:

“Yu ve bu ‘iş’ini sergiye kabul eden küratörler hayvanların maruz kaldıkları zulüm ve işkence tarihini, en kalpsiz pratiklerini büyük bir şiddetle, rafine bir biçimde yeniden üretmiş oldular. Burada gerçek bir sanatçınınki yerine, sanatının alıcısıyla tek bir temsil üzerinden ilişki kuran ve her şeye yalnızca ‘şey’ olarak bakan bir tüccarın bakışını görüyoruz. Hayvanlar insan performansının iştirakçisi olamaz. Nasıl ki sirklerde çalıştırılan hayvanlar ya da gösteri yapmaya zorlanan yunuslar esaret altındaysa, sanata bu şekilde malzeme olan hayvanlar da aynı zulmün altındadır. Dünyayı ve tüm sakinlerini kavuran bu insan merkezci yaklaşım sorgulanmadan, Boncuk’un çitlerin arkasındaki yalnızlığı ve ürkekliği anlaşılamaz ve anlatılamaz.”

BURAK ÖZGÜNER: EŞEĞİN DÜNYAYA GELME SEBEBİ TARLA SÜRMEK DEĞİL

Hayvan Hakları İzleme Komitesi (HAKİM) Koordinatörü Burak Özgüner ise, Boncuk’un söz konusu yapıtta kullanılması nedeniyle yasal işlem başlatacaklarının altını çizdi. Özgüner şöyle dedi: “İnsan merkezciliğin, türcülüğün ‘sanat’ şekerine bulanmış bir hayvan sömürüsü çeşidi bu. Rızası alınmadan bir insan nasıl teşhir edilemiyorsa, bir çocuk ‘sanat’ adı altında nasıl çalıştırılamıyorsa eşeğin de kullanılamaması gerekiyor. Eşeğin görevi ya da dünyaya gelme sebebi tarla sürmek, birilerinin menfaati uğruna ücretsiz olarak çalışmak veya birisi sanat yapacak diye bienallerde boy göstermek değil. İçinde esaret, sömürü, zulüm, zorlama olan bir eyleme, performansa sanat filan denilemez. ‘Sanatçı’ çok meraklı ise kendisi sabanı sırtlayıp, tarlayı sürsün.”

BARIŞ GÜN: SİSTEM ZİHNİYETİYLE HAREKET EDEN BİR YAKLAŞIM SERGİLİYOR

Boncuk’un yapıtta kullanılmasına ilişkin, “Bunun adı sanat değil, açık ve net yaşam hakkı gaspıdır“ diyen seramik sanatçısı ve Hayvan Hakları Savucusu Barış Gün, Xiao Yu’nun yapıtında eleştirmek istediği şeye hizmet ettiğini vurguladı. Gün sözlerini şöyle sürdürdü: “Yu, ekolojik kırılganlığın vardığı boyutları gözler önüne sermeyi hedefliyormuş. Aslında burada eleştirdiği şeye hizmet ediyor, sistem zihniyetiyle hareket eden bir yaklaşım sergiliyor. Zorla getirilerek insanların beğenisine sunulan eşek, istenildiği kadar sevilsin, isim takılsın, meyvelerle-kuru saplarla beslensin, dinlendirilsin, güzellemeler yapılsın, bu durum eşeğin bir nesne olarak görüldüğü gerçeğini gizleyemez.”

DİCLE GÜRÜNAY: YU'NUN YORUMUNDAN EŞEK BONCUK'A NE?

Yaşam hakkı savunucusu Dicle Gürünay ise, Boncuk’un durumunu, insanlıktan beklenmeyecek bir iyi niyetle yine insanlar tarafından yapılan meşrulaştırıcı bir sorun olarak tanımladı: “Şu yorum gözlerimi çifteledi: ‘Yu, yapıtında, doğa ile tarım arasındaki karşılıklı bağımlılık ve evcilleştirilmiş hayvanlar ile onların insanlarla ilişkisinin yanı sıra emek kavramını da konu ediniyor. Yu’ya göre işin ekolojik kırılganlığın vardığı boyutları gözler önüne serdiğini düşünmek mümkün.’ Bu yoruma yorumum ancak Yu’nun bienal gezicisine vermek istediği yorumdan eşek Boncuk’a ne, bu Boncuk’a ne ifade eder ki şeklinde olabilir.”

'BONCUK'UN BİR HAFTALIK GÜNCESİ'

İstanbul Bienali, Twitter üzerinden tepkilerini ileten hayvan hakları savunucularına yanıt olarak, internet sitesinden 'Eşek Boncuk'un Bir haftalık Güncesi' adlı yazıyı paylaştı. Ancak, hayvan hakları aktivistleri bunun bir açıklama olamayacağını, Bienal’in Boncuk adına günce hazırlamasının da bir sömürü olduğunu, tatmin edici bir açıklama beklediklerini belirterek, hayvanların kullanıldığı eserlerin kaldırılmasını talep etti.