Kayyım sanatçıyı işsiz bıraktı

Yaklaşık 7 yıldır Amed Sanat Galerisi’nin koordinatörlüğünü yapan Barış Seyitvan’ın sözleşmesi, belediyeye atanan kayyım tarafından yenilenmedi. Heykellerle uğraşan, şehir tiyatrosunu fiilen kapatan kayyımla kendisinin de çalışmasının imkansız olduğunu belirten Seyitvan, “Yarım kalan projelerimiz oldu, en çok buna üzüldüm” diyor.
Barış Seyitvan'ın "Özgürlük Yolunda" adlı çalışması.

Vecdi Erbay  verbay@gazeteduvar.com.tr

DİYARBAKIR- Amed Sanat Galerisi Koordinatörü Barış Seyitvan, işsiz kaldığını sosyal medya hesaplarından duyurdu. Aslında kayyım atandığından bu yana Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi’nin neredeyse bütün çalışmaları durdurulmuş durumda. Çöpler toplanıyor, evet,ama belediyenin hizmetleri daha çok birim müdürlerinin yerini değiştirmek şeklinde devam ediyor. Sadece Büyükşehir Belediyesi’nde değil, kayyım atanan ilçe belediyelerinde de durum aynı ve bu çalışma, kayyımların kadrolaşmaya gittiği yönündeki kuşkuları güçlendiriyor.

Kayyım atanan belediyelerin bir diğer önemli icraatı ise, çalışanların işine peyderpey son vermesi olarak görünüyor. Üstelik işten çıkarmaların ne kadar devam edeceği, nerede duracağını kestirmek de mümkün değil.

Barış Seyitvan güncel sanat alanında da ürünler veren genç bir ressam. Seyitvan’ın ürettiklerinin yanı sıra, Amed Sanat Galerisi için harcadığı emeğin de paha biçilmez olduğunu düşünüyorum. Son 5 yılda Amed Sanat Galerisi’ndeki sergilerin tamamına yakınını izledim. Bazı sergilerin muhteşem olduğunu hiç tereddütsüz söyleyebilirim.

 

OLANAKLAR KIT OLSA DA DÜŞLER BÜYÜK

Barış Seyitvan

Barış Seyitvan

İşten uzaklaştırılmasını konuşmak için buluştuk Barış Seyitvan’la, ama söz dönüp dolaşıp onun ürünlerine ve galerideki çalışmalarını da geldi.
Barış Seyitvan, konuşmaya başlarken “Çocukken de saatlerce resim yapardım, çamurdan heykeller yapardım” diyor. Ama elbette 2000 yılında Dicle Üniversitesi Resim Bölümü’nde okumaya başladığında sorgulamaya başlamış resim sanatını. “Okulda iyi bir eğitim aldığımızı söyleyemem” diyor Seyitvan, “Eğitim iyi değildi ve yeterli materyal de yoktu ne okulda ne de Diyarbakır’da.

Gerekli olan malzemeyi, sanat dergilerini çoğunlukla İstanbul’dan getirtiyorduk. Şimdiki gibi internet yoktu, çağdaş resim sanatını da kendi imkanlarımızla izlemeye çalışıyorduk.”
Üniversitede bir grup arkadaşıyla enstalasyon, video, fotoğraflar kullanmaya çalıştıklarını anlatan Seyitvan, bu nedenle hocalarıyla ciddi çatışmalar yaşadıklarını da anlatıyor. “Olanaklarımız kıttı, ama yeni şeyler yapmak istiyorduk. Hocalar ise klasik eğitimden, ebru sanatıyla yetinmemizi istemekten vazgeçmek istemiyordu.”

AFRİKA’DAN AMED SANAT GALERİSİ’NE

Seyitvan, üniversiteden mezun olduktan sonra resim öğretmeni olarak çalışmak yerine üretmeyi tercih eder. Hollanda Sanat Akademisi’nin hazırladığı bir proje ile Afrika’da bir ay boyunca çalışmak, sanatı için önemli bir deneyim olur. Afrika, dünyanın çeşitli ülkelerinden gelen sanatçılarla birlikte üretmesine olanak sağlar.

Bundan sonra da Türkiye ve yurtdışı projelerinde yer alan Seyitvan, 2009 yılında kurulan Amed Sanat Galerisi’nin koordinatörlüğü görevini üstlenir. Bir kurumda çalışmak, kuruma uygun davranmak anlşamına geliyor. Seyitvan, burada çalışırken belediye başkanları dahil kimsenin yaptıkları işe müdahale etmediğini belirterek, bunun da kendisi için bir şans olduğunu dile getiriyor.
Amed Sanat Galerisi’nin zamanla sadece Diyarbakır’daki sanatçılar için değil bölgedeki bütün sanatçıların kendini ifade edebileceği bir kurum haline geldiğini anlatıyor Seyitvan. “Burada ressamların, heykeltıraşların olduğunun farkında değildi kimse. Biz sergiler açtıkça Diyarbakırlılar sanatçılarını keşfetmeye başladı. Sanatçıların sergilerini düzenledik, kataloglarını hazırladık. Bunlar hem motive olmaları hem de tanınmaları için olanak sağladı.”

Barış Seyitvan Amed Sanat Galerisi’nde düzenlenen birçok önemli sergi anlatıyor. Ama en çok önemsediği sergi, dünyanın dört bir yanına dağılmış Kürt sanatçıları bir araya getiren “Bakur” sergisi olduğuna önemle vurgu yapıyor. Seyitvan, Bakur sergisi için şunları söyledi: “Bakur sergisini 3 mekanda açtık. Yaklaşık 20 sanatçı katıldı. Sergi çerçevesinde paneller, atölye çalışmaları ve sempozyumlar düzenlendi. İki yılda bir düzenlemeye çalıştığımız serginin ikincisini bu yıl Ocak ayında gerçekleştirecektik. Ama belediyeye kayyım atanınca bu çalışma iptal oldu.”

ŞEHRE KAYYIM GELDİ, HER ŞEY İPTAL OLDU

Barış Seyitvan, belediyeye kayyım atandıktan sonra yaşananları ise şöyle anlatıyor: “Sergisi için hazırlık yaptığımız sanatçılar, belediyeye kayyım atanmasını protesto ederek, Amed Sanat Galerisi’nde sergi açmaktan vazgeçtiler. Kayyım atandıktan sonra bir tek sergi açıldı Amed Sanat Galerisi’nde. O da Diyarbakır Barosu eski başkanı Tahir Elçi’nin katledilişinin yıl dönümünde gerçekleşti. Tahir Elçi’yi fotoğraflarla anlatan bu sergiden sonra, galerinin kapısı bir daha açılmadı.”

Barış Seyitvan, 2017 yılı programlarının dolu olduğunu, belediyeye kayyım atanmasıyla birlikte programın geçersiz kaldığına da dikkat çekiyor. Ermenistan’dan Kanada’ya, Güney Kürdistan’dan Almanya’ya kadar pek çok ülkeden sanatçıların Diyarbakır’da sergi açmak istediğini aktaran Seyitvan, Diyarbakır’ın bölgede sanatın merkezi olarak kabul gördüğünü belirtiyor. Seyitvan, asıl üzüntüsünün, belediyeye kayyım atanmasıyla birlikte şehrin bu misyonunu kaybetmekle karşı karşıya kalmasından kaynaklandığını vurguluyor.

Seyitvan, 3 projeden daha söz ediyor. Heykel ve resim müzesi, sanatçıların çalışmalarını yürütebilecekleri Sanatçı Stüdyoları ve Ortadoğu bienali. “Bu üç projenin hazırlıkları tamamlanma aşamasındaydı” diyor Seyitvan. Bu projelerin kayyımla birlikte iptal edilmesine ayrıca üzüldüğünü belirtiyor.

Peki, kayyım hiç sormadı mı, galeride neden sergiler iptal edildi, diye. Seyitvan, atandığından bu yana kayyımla herhangi bir diyaloglarının olmadığını söylüyor. “O arayıp sormadı, bizim ona ulaşmamız da zordu. Bir de şöyle bir şey var, seçilmiş belediye başkanı yerine kayyım atanan biriyle ne kadar çalışabilirdik? Bu da imkansız bir şeydi bizim için.”

'Her taş Özgür Olmak İster' Dijital Baskı ve Yerleştirme, 2008

‘Her taş Özgür Olmak İster’ Dijital Baskı ve Yerleştirme, 2008

KAYYIMIN İCRAATLARI NE ANLAMA GELİYOR?

Devlet Kanun Hükmünde Kararname (KHK) ile Dicle Fırat Kültür Merkezi gibi kurumları kapattı. Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi’ne atanan kayyım ise Aram Tigran Kültür Merkezi’nin kapısına kilit vurdu. Belediye binasının önünü süsleyen Lamassus heykellerini kaldırttı. Oyuncuların sözleşmelerini yenilemeyerek, Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatrosu’nu fiilen kapattı. Aynı şekilde Amed Sanat Galerisi Koordinatörü Barış Seyitvan’ın sözleşmesini yenilemeyerek, galeriyi de fiilen kapatmış oldu.

Kayyımın kültür sanat kurumlarıyla ne alıp veremediği olabilir? Barış Seyitvan, “Eğer bir yere hükmetmek istiyorsan, halkın sanatla olan bağını koparman lazım. Diyarbakır’da halk ile kurumlar arasındaki bağ her zaman salam oldu. Kurumlar kendi alanlarında sürekli üretim içindeydi. Tiyatro festivalleri, sinema festivalleri, sergiler, konserler hep bu kurumlar sayesinde gerçekleşiyordu. Diyarbakırlılar tarafından bütün bu etkinlikler takip ediliyordu. Biz kurum çalışanları olarak halkla aramızdaki bağı ne kadar sağlamlaştırmaya çalıştıysak, kayyım da aynı güçle koparmaya çalışıyor.”

‘ÜRETMEYE DEVAM EDECEĞİZ’

Barış Seyitvan’ın çok zamanımı alıyordu dediği koordinatörlük işi yok artık. Ama Seyitvan, “Sanatçı işsiz kalmaz, her koşulda üretmeye devam eder” diyor. Yakın zamanda Londra’da açılan bir sergide çalışmaları sergilenmiş. Medya ilgilenmiş, tam sayfa bir söyleşi yapılmış kendisiyle. Önümüzdeki günlerde Avusturya’da Hüsamettin Bahçe’nin Ezidixan sergisinin küratörlüğünü yapacak.
Seyitvan, “Sinemacı, tiyatrocu, müzisyen arkadaşlarımızla üretmeye, ürettiklerimizi paylaşmaya devam edeceğiz” diyor. “Kayyım emek verdiğimiz kurumları kapattı, işsiz bıraktı bizi, ama sanatçılığımızı elimizden alamadı. Dolayısıyla üretmeye ve paylaşmaya devam edeceğiz.”