YAZARLAR

İtalyan aklı ve yumuşak yaz yağmuru

Henüz sezonun ilk maçı ama ben çok büyük keyif aldım Francesco Farioli’nin oyun aklından. Boğucu yaz sıcaklarında, yanaklarımı ıslatan ve içime huzur katan bir yağmur yaz yağmuru gibi oynadı Karagümrük.

Siz hiç korner vuruşlarını, buzlu badem tadında damağınız da hissettiniz mi? Ben hissetim ve bunun için Francesco Farioli'ye minnettarım. Kendimi Yakup'un meyhanesinde hafif hafif demlenirken buldum aniden. Biglia ve Balkoveç, meyhane müdavimleri arasında gezinen bir rahatlık ve neşe içinde, direk vuruş çağının bitişini ilan ediyordu. 

Türkiye futbol tarihinin tümünde hiçbir teknik adam, iki stoperine bu kadar büyük sorumluluğu, aynı özgüven ile omuzlarına madalya takar gibi takarak onurlandırmadı. Mehdi Benatia ve Zukanoviç, sadece her pozisyonun oyun tasarımcısı rolünde değildiler, onlar oyunun bütün inisiyatifini kontrol eden gerçek beyin cerrah gibi, her pozisyona neşter atmaya sabırla devam etti. 

Bu oyunun taktik temeli, son ana kadar bekleme iradesi gösteren ramak kala siyasetidir. Siyaset diyorum, çünkü bu davranışın yönlendirici etkisi, siyasetteki dolaylı yönlendirme, söylemine eşdeğerdir. Ramak kala sabrının arkasındaki mantık çok tutarlı. Hedeflenen şey, rakibin kendi pozisyonunu terk etmesi ve onun boşalttığı alanı kullanma prensibidir. Karagümrük bu harika taktiği çok başarılı biçimde yapıyor. Alan geçişlerinde başvurulan en sağlam yöntemlerin en başında geliyor. Kısmen oyunu yavaşlatıyor gibi görünse bile, bu algı yanıltıcıdır. 

Başta Biglia, Zukanoviç ve Benatia olmak üzere, bu oyuncuların hepsi, pas opsiyonu ve alan geçişleri için kiralık katil soğukkanlılığı ve sabrı gerektiren taktiği ustalıkla kullanıyor. Bu taktik düşüncenin gözettiği bir diğer oyun prensibi de bir pozisyonun gereksindiği en az üç seçeneğin şekillenmesine imkân sağlamaktır.  

Birinci bölgeden başlayan bu soğuk ve yumuşak oyun, içerdiği hileler bakımından, aldatıcı zengin içerikler üretiyor. Topun etrafında en az beş oyuncunun halka oluşturması, rakip için şaşırtıcı olduğu gibi, bu beş halka, beş ayrı alana geçiş sağlıyor. Gaziantep maçında uygulamalı olarak onlarca kez sergilendiği gibi, bu döngülü ve halkalı oyun, rakip defansın arkasına çok kolay sarkma fırsatı sunuyor. 

Nitekim eğer sol kanatta Kerim Frei gibi orada ne aradığını bilmediğim biri olmasaydı, daha maçın ilk yarısında skor beş sıfıra gelebilirdi. Kerim Frei kesinlikle bu oyunun oyuncusu değil; çünkü bu oyun yetenekten önce zihinsel bir olgunluk gerektiriyor. Aynı kriterler Efe için de geçerli. Bu ikiliye kaleci Viviano’yu eklediğim zaman, Karagümrük ve Francesco’nun yumuşak karnına da işaret etmiş oluyorum. 

Karagümrük, pas tipi ve top dolaşım modelini hücum aksiyonları açısından önümüzdeki haftalarda daha geliştirip mükemmelleştireceği belli ama aynı şeyleri savunma açısından söylemek çok zor. Çünkü topu rakipten geri alma süreleri çok uzun. Bunun için ani bölgesel baskı tekniklerini geliştirmeye ihtiyaçları var.

Henüz sezonun ilk maçı ama ben çok büyük keyif aldım Francesco Farioli’nin oyun aklından. Boğucu yaz sıcaklarında, yanaklarımı ıslatan ve içime huzur katan bir yağmur yaz yağmuru gibi oynadı Karagümrük.


Ali Fikri Işık Kimdir?

Ali Fikri Işık, 1958 yılında Mardin’in Savur ilçesine bağlı Xeramemo köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Batman’da, liseyi ise Silvan’da okumuştur. 1978 yılında Batman'da “Sesleniş” Gazetesiyle yazın hayatına başlamış. 1985 yılında yazarlar kooperatifi olan Yazko’nun dergisi “Yazko Somut”ta, 1994 yılında “Zone News” gazetesinde, 1995 yılında haftalık dergi “Roj”da, 2010 yılında Taraf gazetesinde, 2016 yılında “BasNews ve Kurdistan24 Türkçe'de yazmıştır. Amedspor Kaos ve Direniş Amedspor kitaplarının yazarıdır.