Ankara Büyükşehir yeni metro hattı için kredi arıyor

Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Mansur Yavaş, Mamak'tan geçecek yeni metro hattına ilişkin çalışma yaptıklarını açıkladı. Başkentin doğusuna uzanacak yeni hattın altı duraklı olması planlanırken proje için kaynak arayışları başladı. Yeni ulaşım projeleri kapsamında Ankaray’ın da batı yönünde uzatılması planlanıyor. Yeni projeler için “Çoktan yapılması gerekirdi” diyen Ulaşım Plancısı Erhan Öncü: “Yenileme çalışması yapılırsa trenlerin daha sık çalıştırılma imkanı olacak ve kapasite daha kullanılabilir hale gelecek.”

Serkan Alan  salan@gazeteduvar.com.tr

ANKARA – Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Mansur Yavaş, Ankara’da yeni metro projesine dair çalışmalara başladıklarını meclis toplantısında açıkladı. Dikimevi’nden Ankara’nın doğusuna doğru uzanması planlanan yeni hattın Nata Vega alışveriş merkezinde sonlanması planlanıyor. Altı duraktan oluşması planlanan yeni metro hattı için kredi bulma çalışmalarına da başlandı. Belediye, Ankaray’ın devamı olarak yapılacak yeni hattaki uygun durak noktalarına ilişkin çalışmalarını sürdürüyor. Öte yandan Ankaray’ın başlangıcı olan AŞTİ durağının da batıya, Eskişehir yolundaki metro hattına bağlanmasına yönelik çalışmalar devam ediyor.

Mevcut 8 kilometrede hizmet veren Ankaray’ın, eski belediye başkanı Murat Karayalçın döneminde, şehrin doğusuna doğru devam etmesi için planlandığını ifade eden Ulaşım Plancısı Erhan Öncü’ye göre Yavaş yönetiminin bu adımı projenin ilk planlarına da uygun. Belediyenin ilgili firmalarla görüşmeler yaptığına dönük bilgisinin olduğunu ifade eden Öncü, “Bu süreçte Ankaray’ın sisteminin güncellenemeyeceği ortaya çıktı. Dolayısıyla komple iki uçtan yenilenecek. Makul bir yatırım ama merkezi yönetimden kredi ve onay alırlar mı o ayrı bir soru. Malum merkezi yönetim CHP’li belediyelere hiçbir şeyde onay vermiyor” dedi.

1996 yılından bu yana Ankaralılara hizmet veren Ankaray hattının saatte bir yönde 25 bin kişi taşıma kapasitesine sahip olduğunu fakat 8-9 bin kişinin taşınabildiğini ifade eden Öncü, “Bu yenileme çalışması yapılırsa trenlerin daha sık çalıştırılma imkanı olacak ve kapasite daha kullanılabilir hale gelecek” diye konuştu.

‘PROJELERİN ÇOKTAN YAPILMASI GEREKİYORDU’

Ankara eski Belediye Başkanı Melih Gökçek döneminde Gazi Üniversitesi ile iş birliği yapılarak Ankara Ulaşım Ana Planı hazırlandığını fakat bunun belediye meclisi tarafından onaylanmadığını hatırlatan Öncü, “Meclisin onaylamadığı plana gayrı resmi olarak Ulaştırma Bakanlığı o dönem görüş verdi. ‘Eski planda olan raylı sistemlere devam et, beş yıl sonra yenilerini konuşalım’ dedi. Ulaştırma Bakanlığı bile Gökçek’in önerdiği yeni metrolara güvenmemişti. Yapılması planlanan hatlara daha önceki planlarda olduğu için bakanlığın karşı çıkma ihtimali yok. Karşı çıkmaz ama para da verilmesini tıpkı İstanbul raylı sistemlerinde olduğu gibi önleyebilirler. Dışarıdan bulunabilir mi, devlet garantisi olmadan yapılabilir mi ayrı bir konu. Bakıldığında bu projelerin bu zamana kadar çoktan yapılması gerekiyordu” dedi.

‘SİSTEM HALA GÖKÇEK’İN YAPTIĞI DÜZENLEMELERLE YÜRÜYOR’

Ankara’nın ulaşımının daha iyi hale getirilmesi adına uzun vadeli atılacak adımın ulaşım ana planının güncellenmesi olduğunu ifade eden Öncü, mevcut ulaşım işletmelerinin yeniden organize edilmesi gerektiğini belirterek şunları söyledi:

“Ankara’da ulaşıma dönük işletmelerin yeniden organize edilmesi gerekiyor. Özellikle raylı sistem ulaşımında yeni diziler ve araçlar alınması gerekiyor. Ruhsatların da ona göre düzenlenmesi gerekiyor. Sistem hala Gökçek’in yaptığı düzenlemelerle yürüyor. Gökçek’in düzenlemeleri raylı sistemlerden çok özel işletmelerin, otobüs ve minibüslerin aktif olduğu bir sistemdi. Sistemin elden geçirilmesi ve yeniden düzenlenmesi gerekiyor. Ankara’nın ulaşım konusunda uzun farları yok ama karanlıkta hızla gidiyor. Şehir gittikçe büyüyor ve tekil kararlar veriliyor. Uzun vaade için ulaşım ana planının güncellenmesine ihtiyaç varken, kısa sürede ise acil eylem planı hazırlanması gerekiyor.”