Sedef Erken: Otizmli çocuklar eğitimde ayrımcılığa maruz kalıyor

İstanbul Otizm Gönüllüleri Derneği özel okullarda otizmli çocukların yaşadıkları sorunlara dikkat çekmek ve bu okullarla işbirliği yapmak amacıyla Türkiye Özel Okullar Derneği'ne ihtarname çekti. Otizm konusunda yasal başvurularına devam edeceklerini söyleyen dernek başkanı Sedef Erken, eğitimde otizmli bireylerin yaşadığı sorunları anlattı.

Serkan Alan  salan@gazeteduvar.com.tr

ANKARA – İstanbul Otizm Gönüllüleri Derneği, “Otizmli çocukların özel okul kayıtları sırasında maruz kaldığı eğitimde ayrımcılıkların önlenmesi konusunda işbirliği çağrımız ve başlatmış bulunduğumuz yasal takip girişimleri” konulu ihtarnameyi ‘Türkiye Özel Okullar Derneği’ne gönderdi.

Özel okullarda otizmli çocuklara yönelik “ayrımcılığın” ortadan kaldırılmasını ve bu çocukların tüm eğitim imkânlarından yararlanmasını talep eden ihtarnameyi hazırlayan derneğin Yönetim Kurulu Başkanı Sedef Erken ile otizmli çocukların eğitim hayatında yaşadığı sorunları konuştuk.

Sedef Erken

‘BÜYÜK BİR KISMI EĞİTİM HAYATINDAN KOPUYOR’

Geçtiğimiz Nisan ayında kurulan İstanbul Otizm Gönülleri Derneği’nin Yönetim Kurulu Başkanı Sedef Erken, 2011 yılında bugün 12 yaşında olan otizmli oğlunu özel bir okulun ana sınıfına kayıt ettirmek için giriştiği yargı mücadelesinin, bugün bu ihtarnamenin oluşmasında katkısı olduğunu belirtti. Erken, derneğin birçok konuda duyarlılığı arttırmak için yasal çalışmalara devam edeceğini söyledi.

“Otizmli çocuklar eğitimde ayrımcılığa maruz kalıyor” diyen Erken, eğitim alanında otizmli çocukların yaşadığı sorunlara dair şunları söyledi:

“Devlet okullarında kayıt sorunları oluyor zaman zaman. ‘Sınıflar kalabalık, başka bir okula götürün’ diyorlar. Tüm otizmli çocuklar içerisinde eğitime katılım oranı yüzde 10-15’lerde şu anda. Geri kalan yüzde 80’in üzerindeki otizmli bireyler, özellikle yaşı büyükler, evlerine kapalı durumda. Çoğunluğu ilkokulu bile bitirememiş. Büyük bir kısmı eğitim hayatından kopuyor, bundan yararlanamıyorlar. Girebilenler ise iyi niyetli olsalar dahi bu konuda hiç eğitim almamış öğretmenlerle karşılaşıyorlar. Öğretmen gerçekten hiçbir eğitime sahip değil. Bazıları iyi niyetli adım atmak istese de bu böyle bir şey değil.”

‘BİZ BÖYLE ÇOCUKLARI ALAMIYORUZ’

Özel okullarda çocuklarının eğitim almasını isteyen ailelerin yaşadığı sorunlardan bahseden Erken, okul yöneticilerinin velilere söylediği cümleleri paylaştı. Yöneticilerin,”Biz böyle çocukları almıyoruz” sözlerini aktaran Erken, “Otizmli çocukları, ‘böyle çocuk’ diye tanımlıyorlar. Bu yalnızca otizmli çocuklarla ilgili değil. Dikkat eksikliği ve hiperaktivite olan çocuklara da söyleniyor. Herhangi bir farklılığı olan çocuğu özel okul almak istemiyor. Bir diğer gerekçe diye sundukları şey, ‘Çocuğunuz burada mutlu olmaz’, ‘Diğer veliler bu çocukları istemiyor’, ‘Eğitimcilerimiz bu konuda uzman değil. Şu anda alamayız’ gibi bahaneler söyleniyor” dedi.

Dernek otizm konusunda farkındalık yaratmayı amaçlıyor.


‘BİZ ÖLDÜKTEN SONRA İYİ EĞİTİM VERİLMEZSE ÇOCUKLARIMIZIN YAŞAMASI MÜMKÜN DEĞİL’

Bakım evlerinin de sorunları olduğunu söyleyen Erken,”Türkiye’de otizmliler için uzman bakım evi yok denecek kadar az sayıda. Bizler öldükten sonra çocuklarımıza iyi eğitim verilmezse bağımsız yaşamaları mümkün değil. Bağımlı yaşayacaklarsa da kalacakları bakım evleri yok. Bununla da ilgili gerekli duyarlılığın oluşturulması gerekiyor” dedi.

Eğitim alanında Anayasa’nın, Temel Eğitim Kanunu’nun ve Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği’nin tam anlamıyla uygulanması gerektiğini belirten Erken, şunları kaydetti:

“Bunların uygulanıyor olmasının yanı sıra sıkı denetleniyor olması da gerekiyor. Bu her yerde bizim ihtiyacımız. Milli Eğitim Bakanlığı’nın özel eğitime ihtiyacı olan çocuklarla ilgili sıkı denetim yapması gerekiyor. Denetlerken aynı zamanda denetle eğit yöntemini de sağlaması gerekiyor. Bu yapılabilsin diye otizm sivil toplumu olarak otizm eylem planı hazırladık geçtiğimiz yıllarda. Bütün yapılması gerekenler bu planda mevcut. Biz otizm eylem planının hayata geçmesini istiyoruz.”