CASA: Sabıkalı askeri nakliye uçağı

Isparta'da düşen CASA tipi askeri uçaklar Türkiye'de bir çok kez kazalarla gündeme geldi. düşen CASA tipi uçaklarda bulunan çok sayıda asker hayatını kaybetti. dünyada da çok sayıda kazaya karışan CASA uçakları Türkiye'de 2012 yılındayasaklı listesine girmişti.

Google Haberlere Abone ol

DUVAR - Isparta Yalvaç'ta düşen CASA CN 235 modeli uçaklar, daha önce de çok sayıda kaza ile gündeme geldi.

CASA tipi uçaklar, 6 ton yük ve mürettebatla birlikte 53 yolcu taşıma kapasitesine sahip.

Türkiye'de ilk olarak 2001 yılında arka arkaya iki CASA uçağı düştü, toplam 37 asker hayatını kaybetti. İlk kaza Ocak 2001’de yaşandı. Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı’na bağlı CASA CN235 tipi uçak Kayseri’de düştü, 3 kişi hayatını kaybetti. Aynı yıl 16 Mayıs'ta Diyarbakır’dan havalanan ve Özel Kuvvetler'den askerleri taşıyan CASA tipi uçak, kalkıştan 25 dakika sonra Malatya’da düştü. 1 binbaşı, 3 yüzbaşı, 3 üsteğmen, 16 astsubay, 1 uzman çavuş, 10 er yaşamını yitirdi. Ertesi gün bir kaza daha yaşandı. Ankara'da deneme uçuşu yapan başka bir CASA tipi uçak piste çakıldı. Kanadı kırıldıktan sonra takla atarak hangara çarpan uçakta, İspanyol 1. pilot J. L. Gasco De La Calle, 2. pilot Eugenio Munoz, uçuş mühendisi Daniel Haro ile TAI uçuş mühendisi Emin Kıran hayatını kaybetti. Dört personel de CASA'lar konusunda uzmandı.

CASA tipi uçaklar yurtdışında da kazalarla anılan model oldu.

22 Mayıs 1997'de IPTN'e ait uçak 200 metre yükseklikte alçak kargo atış testleri sırasında paraşütün kargo kapısına takılması sonucu uçak kontrol dışı kaldı. Kazada 6 kişi hayatını kaybetti.

Isparta'da askeri uçak düştüIsparta'da askeri uçak düştü

18 Ekim 1992'de  Endonezyalı Merpati Nusantara Havayolları'na ait uçak alçalma sırasında fırtına nedeniyle tepeye çarptı. Kazada 4'ü mürettebat 27 yolcu öldü.

12 Aralık 1992'de de Şili Hava Kuvvetleri'ne ait CN235M, Antartika'ya iniş sırasında aşırı kar yağışı nedeniyle kırım geçirdi. Olayda uçakta bulunan 11 yolcu ve mürettebattan ölen olmadı.

2012 YILINDA YASAKLI LİSTESİNE GİRDİ

Peşpeşe gelen kazaların ardından “deniz karakol uçağı” olarak modifiye edilmesini içeren Meltem-2 projesi başlatıldı. Uçak mühendislerinin ve Savunma Sanayi Denetleme Kurulu’nun “CASA CN235 uçakları deniz karakol uçağına çevrilirse sorun çıkar. İstenilen konfigürasyonu bu uçaklar kaldıramaz” uyarılarına karşın uçaklar alındı. 2012 yılında Türkiye’nin “Müşterek Nakliye Uçağı - A400 M” projesinde de ortağı olduğu İspanyol EADS CASA taahhütlerini yerine getirmeyince, Türkiye’nin yasaklı listesine girdi. CASA “yedek parçayla ilgili olarak” yasak listesine alındı. İlk deniz karakol uçakları 2014 yılının Nisan ayında  teslim edildi.