Helikopter kazası için araştırma önergesi verildi

CHP Grup Başkanvekilleri, Şırnak’ta meydana gelen ve 13 askerin hayatını kaybettiği helikopter kazasıyla ilgili Meclis Araştırması açılması için önerge verdi. Önergede, engel tanıma sistemlerinin takılması için 7 yıl önce yapıldığı belirtildi.

Google Haberlere Abone ol

ANKARA - Şırnak Şenoba Tugay Komutanlığı’ndan 31 Mayıs 2017 günü havalanan AS 532 COUGAR tipi helikopterin, kalkışından kısa bir süre sonra yüksek gerilim hatlarına takılarak düştüğü kazada 23’üncü Jandarma Sınır Tümen Komutanı Tümgeneral Aydoğan Aydın ile birlikte 13 asker hayatını kaybetti.

Kazanın ardından "Helikopterde neden engel tanıma sistemi yoktu?" ve "Pilot neden emniyetli irtifaya yükselmeden düz uçuşa geçti?" gibi birçok soru gündeme geldi. CHP Grup Başkanvekilleri Engin Altay, Özgür Özel ve Levent Gök kazayla ilgili Meclis araştırması yapılması için önerge verdi.

'ENGEL TANIMA SİSTEMİNİN İHALESİ 7 YIL ÖNCE YAPILDI'

"TSK bünyesinde kullanılan bu helikopterlerde ilk zayiatın 1997 yılında PKK’nin füze saldırısıyla gerçekleştiği, ikinci olayın ise 2003 yılında Isparta’da helikopterin yüksek gerilim hattına takılması sonucu meydana geldiği" hatırlatılan önergede şu ifadelere yer verildi:

“Milli Savunma Bakanının yaptığı açıklamada 2010 yılında yaklaşık 172 adet helikoptere ‘Engel tanıma sistemi’ takılması için yapılan ihalenin aradan geçen 7 yıl içerisinde hâlâ sonuçlandırılamadığı, bu sistemin helikopterlere ek ağırlık getirdiği ve verimli olmadığı ifade edilmiştir. Helikopter kazasının temel nedeninin yaklaşık 35 bin dolar olduğu iddia edilen yüksek gerilim hattı ve benzeri engelleri tanıma ve uyarı sisteminin bulunmaması olduğu vurgulanmaktadır. Uzmanlara göre helikopterlere bu sistem monte edilmiş olsaydı engel tanıma sistemlerinin uçuş yapılan arazi üstündeki gerilim hatlarını önceden fark edip pilotları hem görsel hem de sesle uyarması nedeniyle bu faciaların yaşanmasının önüne geçilmesi mümkün olabilecekti."

'ÖNLEYİCİ TEDBİRLER ALINMALI'

"Yaklaşık 80 milyon dolara uçak alıp Cumhurbaşkanlığına tahsis eden siyasi iktidarın, anılan tanıma sistemlerini yıllarca temin etmemesi mutlaka araştırılması gereken temel sorundur. Ayrıca kamuoyunda kaza nedenleri arasında sayılan; hükümet tarafından OHAL kapsamında TSK içinde emir komuta birliğini ihlal eden düzenlemelerin, pilot açığı ve görev yoğunluğundan kaynaklanan sorunların, helikopterlerin kullanım yoğunluğu ile birlikte ortaya çıkan bakım ve idame zafiyetleri ile metal yorgunluğu konularının da araştırılması gerektiğine kuşku yoktur. Acı kaza ile ilgili olarak bölgede incelemeler yapan idari tahkikat heyeti ile kaza ve kırım ekibi tarafından hazırlanacak olan ayrıntılı raporlarda vurgulanacak olan kaza gerekçelerinin incelenmesi ve önleyici tedbirlerin alınması önem taşımaktadır."

'TOPLUMSAL DAYANIŞMANIN SAĞLANMASI İÇİN ARAŞTIRMA GEREKLİLİKTİR'

"Sonuç olarak helikopter kazasıyla ilgili olarak sabotaj, görev kusuru, görev ihmali, tedbirsizlik, suikast ihtimallerini de içeren geniş kapsamlı bir araştırma yapılması gerektiği bir zorunluluk olarak ortaya çıkmaktadır. Bu şehitlerimize olan borcumuzun yanında, toplumsal dayanışmamız sağlanması ve yeni can kayıpları yaşanmaması açısından da bir gerekliliktir.

Tüm bu gerekçelerle 23. Jandarma Sınır Tümen Komutanı Tümgeneral Aydoğan Aydın ve ilk Kadın Jandarma Komutanımız Yarbay Songül Yakut ile birlikte 13 askerimizin şehit olduğu tüm Türkiye’yi derin bir üzüntüye boğan kazanın olmasına neden olan zafiyetlerin tespit edilmesi, varsa ihmali ve kusuru olanların belirlenerek gerekli önlemlerin alınması ve benzer olayların önlenmesi için çözüm önerilerinin bulunması amacıyla Anayasanın 98’inci İçtüzüğün 104 ve 105’inci maddeleri gereğince Meclis Araştırması Açılması için gereğini arz ve teklif ederiz.” (DUVAR)