4+4+4 = -347.000

Eğitimde 4+4+4 olarak bilinen sistemde amaçlanan 12 yıl kesintisiz eğitim hedefine ulaşılamadı. Okul öncesi eğitimde istenen okullaşma oranı sağlanamazken lise eğitiminde 347 bin genç örgün eğitim dışında kaldı. Bu gençler zorunlu eğitimlerine 'açık liseler'de devam ediyor.

Google Haberlere Abone ol

ANKARA - Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), 2012-2013 eğitim-öğretim yılında başlattığı 4+4+4 düzenlemesinin dördüncü yılına ilişkin sayısal verileri açıkladı.

Eğitim- Sen'in raporunda, 4+4+4'ün ilk dört yılına ilişkin MEB verilerinden yola çıkılarak eğitimin ticarileştiği, özelleştirildiği, özel okullara yönelimin arttırıldığı ve eğitimde dinselleştirmenin yaşandığı tespitlerine yer verildi.

OKUL ÖNCESİNDE OKULLAŞMA ORANI DÜŞTÜ

MEB'in paylaştığı verilere göre, 4+4+4 öncesi, 28 bin 625 okul öncesi eğitim kurumu varken, 2016-2017 eğitim öğretim yılında bu sayı 23 bin 751’e geriledi. Aynı dönemde öğrenci sayısında belirgin bir değişim olmadı. 4 yıl önce 1 milyon 58 bin 904 olan öğrenci sayısı, beş yılın ardından ancak 1 milyon 112 bin 443’e çıktı. Eğitim Sen raporuna göre bu durumun nedeni okula başlama yaşının yeni sistemle aşağı çekilmesi.

İSTANBUL ORTALAMANIN ALTINDA

Okul öncesi eğitimde artan nüfusa rağmen okul ve öğrenci sayısında hala istenilen seviyelere ulaşılamadı. 2016-2017 eğitim öğretim yılı itibariyle okul öncesi çağdaki 3-5 yaş grubu çocukların sadece yüzde 35.52’si, 4-5 yaş grubunun yüzde 45.70’i, 5 yaş grubunun ise yüzde 58,79’u okul öncesi eğitim alamadı. Okul öncesi eğitimde okullaşma oranlarında en olumsuz tablo İstanbul’da. Türkiye'nin nüfus olarak en yoğun yerleşim yeri olan İstanbul'da okul öncesi eğitimde okullaşma oranı 3-5 yaş grubunda net yüzde 29,85, 4-5 yaşta net yüzde 37,87, 5 yaşta net yüzde 48,88 ile Türkiye ortalamasının çok altında.

'12 YIL TEZİ GERÇEKÇİ DEĞİL'

4+4+4 öncesi açık öğretim lisesinde 940 bin öğrenci eğitim alırken 2016-2017 eğitim öğretim yılında bu sayı 1 milyon 287 bin 249 oldu. Raporda açık liselerdeki bu artışın nedeni şöyle yorumlandı:

“Bu artışın temel nedeni TEOG sistemi nedeniyle istemediği halde meslek lisesi ya da imam hatip lisesine otomatik kaydı yapılan öğrencilerin bu okullarda okumak yerine açık liseye kayıt yaptırmalarıdır. Eğitimde 4+4+4 düzenlemesi sonrasında açık lisede okuyan öğrenci sayısının ciddi anlamda artmış olması, 4+4+4 ile örgün eğitimin 12 yıla çıktığı tezinin gerçekçi olmadığını göstermektedir.”

İMAM HATİPLİ SAYISI 7’YE KATLANDI

2012-2013 eğitim-öğretim yılında imam hatip ortaokullarında okuyan toplam öğrenci sayısı 94 bin 467 iken, 2016-2017 eğitim öğretim yılında bu sayı 7 kat artarak 657 bine ulaştı. Eğitim Sen’e göre bu artışın nedeni Bakanlığın imam hatip ortaokullarına yönelik özel teşvik politikaları. Bir diğer neden ise 15 Temmuz darbe girişimi sonrası el konulan özel okulların yüzde 60'nın imam hatip okullarına dönüştürülmesi.

İmam hatip liselerinde okuyan öğrenci sayısı da 751 bine yükseldi. Bu durumda Türkiye’de liseye giden her 100 öğrenciden 20’si İmam Hatip Lisesine gidiyor.

ÖZEL OKULLAR 5 YILDA İKİYE KATLANDI

Rapora göre eğitimin tüm kademelerinde toplam özel okul sayısı 10 bin 404’e yükseldi. 4+4+4 öncesinde Türkiye’deki özel okulların sayısı 4 bin 664’tü. Eğitim Sen, MEB'in devlet okullarını kendi kaderine terk ederek özel okulları kamu kaynaklarıyla desteklediğini söyledi. (DUVAR)