Haydarpaşa özelleştiriliyor mu?

2. Abdülhamit döneminde inşa edilen tarihi Haydarpaşa Garı'nın özelleştirilmesi yeniden gündemde. Başbakanlık Özelleştirme İdaresi Başkanlığı, Kadıköy Belediyesi'nden Haydarpaşa Garı ve çevresindeki bir dizi arazi için bilgi istedi.

Google Haberlere Abone ol

DUVAR - 1908 yılında inşa edilen Tarihi Haydarpaşa Garı, bir kez daha özelleştirilmeyle gündemde. Başbakanlık Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'nın, Türkiye Cumhuriyet Devlet Demiryolları'nın (TCDD) ana istasyonu olan Haydarpaşa Garı için Kadıköy Belediyesi'nden özelleştirme kapsamında bilgi istediği ortaya çıktı.

9 AĞUSTOS'TA YAZI GÖNDERİLDİ

Cumhuriyet'ten Hazal Ocak'ın haberine göre, Belediye'ye 9 Ağustos'ta Haydarpaşa Garı ve çevresine ilişkin bir yazı yolladı. Yazıda, 'Haydarpaşa Liman ve Geri Sahası'nın özelleştirmek kapsam ve programına alınmasına yönelik çalışmalar' için yaklaşık 400 bin metrekare alan hakkında bilgi istendi.

'DARBE GİRİŞİMİ SONRASI SIRASI MI?'

Cumhuriyet'e konuşan Kadıköy Belediyesi Başkanı Aykurt Nuhoğlu tepki göstererek, “Ülke darbe girişimini yeni atlatmış. Kamu arazilerini korumamız gerekirken satışa çıkarmak için çaba sarf ediyoruz. Bu arazilere halkın ihtiyacı var. Ülke güvenliği düşünmesi gerek. Bu arazileri satmakla meşgul oluyorlar. Bunları satmakla meşgul bir anlayış bu ülkeyi yönetemez. Bu bir sürecin başlangıcı. Satılmaması için mücadele edeceğiz” dedi.

ET-BALIK KURUMU DA LİSTEDE

Belediye'den hakkında bilgi istenen diğer alanların da hepsi kamu alanı. Bu alanlar, TCDD, Türkiye Denizcilik İşletmeleri A.Ş., Toprak Mahsulleri Ofisi ve Maliye Hazinesi mülkiyetinde görünüyor.  Başbakanlık Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'nın imar planı, harita ve imar durumu belgelerini istediği diğer alanlar şöyle:

* Haydarpaşa Garı ve arkası.

* Haydarpaşa Gar limanı.

* Et-Balık Kurumu’nun yeri.

* Ağız ve Diş Sağlığı Merkezi.

HAYDARPAŞA'YA İLİŞKİN SÜREÇ

Tarihi Haydarpaşa Garı ve çevresinin özelleştirilmesi 2004'ten bu yana gündemde. İlk olarak 'Haydarpaşa, Manhattan olacak' haberlerinin yayımlanması sonrası Haydarpaşa Dayanışması kurulmuştu. Dayanışma ve Mimarlar Odası yıllardır Tarihi Gar’ın aslına uygun kalması için mücadele veriyordu.

Projelerin ortaya çıkmasının ardından, İBB Belediye Başkanı Kadir Topbaş 2005 yılında, Uluslararası Cannes Emlak Fuarı’nda “İstanbul’u görücüye çıkardıklarını” ilan etmişti; 'görücüye çıkarılan' 20 Vizyon Projesi arasında Haydarpaşa Gar ve Liman Alanı Dönüşüm Projesi de vardı. TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Şubesi ile Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası (BTS) İstanbul 1 No’lu Şubesi’nin yaptığı toplantıda da, kamuoyundan gizlenen proje hakkında geniş bir kampanya başlatılması için işbirliği yapılması kararlaştırılmıştı.

SEFERLER 2013'TE TAMAMEN DURDU

Haydarpaşa Garı’nda 28 Kasım 2010’da çıkan yangınla yapının çatısının tamamen kül olması sonrasındaysa, kamuoyunda 'otel yapılmak üzere yakıldığı' iddiaları gündeme gelmişti. Sonrasında, Yüksek Hızlı Tren Projesi gerekçe gösterilerek 1 Şubat 2012’den itibaren önce Gar'a ülke çapındaki tren seferleri, arkasından da 18 Haziran 2013’te banliyo tren seferleri durduruldu.

Kadıköy Belediyesi, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin 2012 tarihli Haydarpaşa Garı’nı otele dönüştüren, çevresindeki 1 milyon metrekarelik bölgeyi ise ticaret ve turizm alanı olarak gösteren plana karşı iptal davası açmıştı. Hukuki süreç devam ediyor. Haydarpaşa Garı’na çatısında kafeterya, asansör, çatı eklemesi yapılmıştı. Bu doğrultuda garın restorasyon projesinin ruhsat başvurusu belediye tarafından geçen yıl iptal edilmişti.