YAZARLAR

Farioli ve tek ayaklı oyuncular

Oyuncular iki ayağını ustalıkla kullanamayınca iki sorun çıkıyor ortaya. Birincisi oyuncu hamle ayağıyla kontrol ayağını, tek ayağa düşürmek zorunda kalıyor. Ters ayağına gelen topu kontrol etmek için bütün bedeninin yönünü değiştiriyor. İkincisi, topu kontrol etmek için bütün bedenin yönü değişince hem topun kontrolü zorlaşıyor hem de top kontrol edilirken büyük zaman kaybı oluyor. Nitekim tam top kontrol edilirken yapılan baskılar sonuç veriyor ve Karagümrüklü oyuncular top kaybı yapıyor.

İlk on dakika rüya gibiydi; henüz dakikalar onu göstermemişken Fatih Karagümrük, ikisi sağdan üçü soldan tam beş hücum girişimini karşı kalede sonlandırdı. Sonlandırdı diyorum; çünkü topu rakibe kaptırmadan hücum girişimini sonlandırmak, gol kadar değerli olmazsa bile en az gol kadar, oyun planı için kıymetli bir faaliyettir.

Sahada bütün bu şahane işler yapılırken maçın ukala spikeri, pas oyununu, topa daha çok sahip olmayı küçümseyen cümleler kurmakla meşguldü. Tam da bu dakikalarda, Yeni Malatyaspor’un defacto golü geldi ve spiker haklı çıkmanın gururla, ilkel futbola övgüler düzmeye devam etti. Henüz birinci golün şoku atlatılmamışken, arkasından gelen ikinci gol, spikerin keyfi üstündeki kaymak oldu. 

İlk golde Hedenstad yerini kaybetti. Bunun nedeni Burak’ın hatalı pasıydı. Ama gol o kadar basitçe yapıldı ki, burada hatayı Burak ya da Hedenstad’a kesmek doğru olmaz. Doğru eleştiri, bir bütün olarak Karagümrük defansının yüksek toplardaki başarısızlığında aranmalı. Tetteh iki stoperin arasında hayatının en kolay vuruşunu yaptı. Karagümrük savunma zaaflarından belki de en irisi hava hakimiyetinin zayıf olmasıdır. 

Geriden oyunu kurgularken, topun birinci bölgeden ikinci bölgeye aktarılması çok önemlidir. Bu akışta yapılacak bir pas hatası, çok ölümcül olabilir. Nitekim yenilen iki gol de bu geçişte yapılan pas hatalarının sonucuydu.

Burada sorulması gereken asıl soru şu? Söz konusu pas hatalarının birinci elden nedeni ne? Bu maç özelinde özel olarak Efe ve Serhat’ın yetersizlikleri öne çıkarılabilir. Yeri gelmişken, Serhat ve Efe’ye ilişkin fikrimi ifade etmek isterim. Serhat, bu seviyelerin oyuncusu değil. Burası kesin ve nedenlerini de tartışmam. Efe ise bence ilk on birin oyuncusu değil. Eğer illa da ısrar edilirse, kimi maçlarda son çeyrekte belki fırsat verilebilir. 

Pas hatalarının esas ve köklü nedeni, bütün futbolcuların tek ayaklı olmasıdır. Solaklar sadece solak, sağ ayaklı olanlar da sadece sağ ayaklı. Bu çok tuhaf bir durum ve mutlaka bu sorun bir biçimde çözülmelidir. Çünkü bütün oyunu, pas bağlantılarıyla oynamak isteyen bir takımın, bütün oyuncuların iki ayağına ihtiyacı olur.  

Oyuncular iki ayağını ustalıkla kullanamayınca iki sorun çıkıyor ortaya. Birincisi oyuncu hamle ayağıyla kontrol ayağını, tek ayağa düşürmek zorunda kalıyor. Ters ayağına gelen topu kontrol etmek için bütün bedeninin yönünü değiştiriyor. İkincisi, topu kontrol etmek için bütün bedenin yönü değişince hem topun kontrolü zorlaşıyor hem de top kontrol edilirken büyük zaman kaybı oluyor. Nitekim tam top kontrol edilirken yapılan baskılar sonuç veriyor ve Karagümrüklü oyuncular top kaybı yapıyor. 

Tam da bu konuları konuşuyorken, Erhun Öztümer’in ayak pürüzlerinden söz etmemek, konuyu eksik bırakmak olur. Erhun hem tek ayaklı hem de tıpkı emzik emmek gibi topla ne zaman vedalaşması gerektiğine karar veremiyor. Birileri Erhun’a topun bize misafirliğe gelmediğini söylemeli. Top her zaman gitmek için gelir bizden. Topun gelişi kadar gidişi de çok önemlidir. 

Oyun felsefesi ve planı doğru ve Türkiye standartlarının üstünde. 

Not; maçın sonucu maçın spikerine ders olsun. 


Ali Fikri Işık Kimdir?

Ali Fikri Işık, 1958 yılında Mardin’in Savur ilçesine bağlı Xeramemo köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Batman’da, liseyi ise Silvan’da okumuştur. 1978 yılında Batman'da “Sesleniş” Gazetesiyle yazın hayatına başlamış. 1985 yılında yazarlar kooperatifi olan Yazko’nun dergisi “Yazko Somut”ta, 1994 yılında “Zone News” gazetesinde, 1995 yılında haftalık dergi “Roj”da, 2010 yılında Taraf gazetesinde, 2016 yılında “BasNews ve Kurdistan24 Türkçe'de yazmıştır. Amedspor Kaos ve Direniş Amedspor kitaplarının yazarıdır.