Sosyal medya tüm dengeleri değiştiriyor

PwC 2019 Küresel Tüketici İçgörüleri Araştırması'na göre alışverişten haber kaynağına kadar her alanda sosyal medya hızla öne çıkıyor. 27 ülkede yapılan araştırmaya göre artık 4 kişiden 1'inin ilk haber kaynağı sosyal medya. Her 3 kişiden 1'i de haftada en az bir kez online alışveriş yapıyor.

DUVAR – Tüketicilerin geleneksel alışveriş alışkanlıkları, gelişen teknolojiye paralel olarak hızla değişiyor. 27 ülkeden 21 bini aşkın tüketicinin davranışları, alışkanlıkları ve beklentileri ışığında hazırlanan PwC 2019 Küresel Tüketici İçgörüleri Araştırması’na göre fiziksel mağazaya giderek alışveriş yapma, en sık tercih edilen alışveriş kanalı olmayı sürdürüyor. Ancak online alışveriş de her geçen yıl daha fazla artan oranda tercih ediliyor. Araştırmaya katılan tüketicilerin yaklaşık üçte biri haftada en az bir defa online alışveriş yaptıklarını belirtirken, geçen 10 yıl içinde ilk kez, online alışverişlerde akıllı telefonların, tablet ve bilgisayarları geride bıraktığı görülüyor.

EN ÇOK NE ALINIYOR?

Online alışverişlerde en çok ulaşım (uçak/tren bileti) ve konaklama hizmetleri satın alınırken, tüketici elektroniği ve kitap/müzik/video da en çok tercih edilen ürün grupları olarak öne çıkıyor. Araştırmada öne çıkan çarpıcı sonuçlarından biri de gıda alışverişinin son 5 yıl içerisinde dikkat çekici bir artışla daha sık online olarak yapılmaya başlaması.


Tüketicilerin dijital teknolojiyi alışverişin yanı sıra eğlence ve medyaya erişim için de yoğun olarak kullandıkları görülüyor. Araştırmaya katılanların yüzde 38’i en azından günlük olarak eğlence içeriğini çevrimiçi akışla izlerken, 17-22 yaş aralığındaki tüketiciler arasında bu oran yaklaşık yüzde 50 olarak karşımıza çıkıyor.


SOSYAL MEDYA ETKİSİ KATLANARAK ARTIYOR

Araştırma sosyal medyanın artan etkisine de işaret ediyor. Katılımcıların yüzde 25’i gündemdeki gelişmelerle ilgili ilk haber kaynağı olarak sosyal medyayı tercih ediyor. Sosyal medya reklamları tüketicilerin markalarla etkileşimini sağlarken, sosyal medya en etkili üçüncü reklam mecrası olarak öne çıkıyor. Hatta araştırmaya göre milenyum jenerasyonu için sosyal medyanın, televizyonun da önüne geçerek en popüler reklam mecrası haline geldiği görülüyor.

Katılımcıların yüzde 61’i satın alma kararlarında, ilham alarak ya da olumlu yorumları okuyarak sosyal medyadan etkileniyor.

Katılımcıların yaklaşık yüzde 50’si, tatil için seyahat hizmetleri sağlayıcısını seçerken ailelerinin ve arkadaşlarının görüşlerinden etkilendiklerini söylüyorlar.

Araştırma, gelişmekte olan ülkelerde fiziksel mağazalarda mobil ödemelerin giderek yaygınlaştığına da dikkat çekiyor. Bir yıllık dönemde bu konuda en fazla artış yüzde 61 ile Vietnam’da görülürken, Vietnam’ı yüzde 45 ile Orta Doğu takip ediyor. Küresel olarak ise geçtiğimiz yıl yüzde 24’lük bir artış olurken, Asya ülkelerinin görece genç nüfuslarının da etkisiyle mobil ödemeyi benimsemeye batıdaki ülkelere göre daha meyilli olduğu görülüyor.

AKAN: TÜKETİCİ SORUN YAŞAMAK İSTEMİYOR

PwC Türkiye Perakende ve Tüketici Ürünleri Lideri Adnan Akan, araştırmaya ilişkin şu değerlendirmede bulundu: “Küresel Tüketici İçgörüleri Araştırması tüketicilerin sorun yaşamadan, kolay bir şekilde alışveriş yapmak istediklerini; şirketlerin ise bu beklentileri karşılayabilmeleri için hem dijital hem de fiziksel yatırımlarının birbirini tamamlaması gerektiğini gösteriyor. Sonuçlar tüketici deneyimi ve tüketici deneyimiyle doğrudan ilişkili olan çalışan deneyiminin şirketlerin başarısı için kritik olduğunu ve şirketlerin deneyime yatırım yapması gerektiğini ortaya koyuyor. Artık yeni performans kriteri olarak ‘deneyim getirisi’ karşımıza çıkıyor” dedi.

DİJİTAL İŞ GÜCÜ DÖNÜŞÜMÜ

Öte yandan PwC Türkiye, profesyonellerinin dijitalin öncelikli olduğu bir dünyada öğrenmesini, etkileşim kurmasını ve problemleri çözmesini hızlandırmak üzere tasarlanmış Digital Fitness uygulamasını hayata geçirdi. PwC, Türkiye çalışanlarının da kullandığı uygulamayı yakın zamanda müşterilerinin ve iş dünyasının kullanımına da sundu. PwC Digital IQ Araştırması verilerine göre, işletme liderlerinin yüzde 63’ü beceri sahibi ekiplerin olmamasının dijital inovasyonun önündeki en büyük engel olduğunu söylüyor. PwC CEO Araştırması’na göre CEO’ların yüzde 80’inden fazlası, kendi sosyal becerilerini ve dijital becerilerini geliştirmeleri gerektiğini kabul ediyor.

Denetim, danışmanlık ve vergi hizmetleri alanında hizmet sunan PwC, 158 ülkede 250 bini aşkın çalışanla faaliyetlerini sürdürüyor.
(EKONOMİ SERVİSİ)