Düşen Boeing bir gün önce arızalanmış!

Endonezya'nın Lion Havayolları'na ait Boeing 737 Max 8 uçağının, geçen yıl kaza yapmasından bir gün önce büyük bir arıza yaşadığı ortaya çıktı. Pilotların uçağı şans eseri kurtardığı belirtiliyor. Kazada 189 kişi ölmüştü.

DUVAR – Dört ay arayla Endonezya ve Etiyopya’da düşen Boeing 737 Max 8 model uçakla ilgili yeni bir iddia ortaya atıldı. Buna göre, Endonezya’da düşen uçak, kazadan bir dün önce de arıza yaptı.

Amerikan haber sitesi Bloomberg’ün özel haberine göre, Endonezya’daki Lion Havayolları’na ait uçak kaza yaptığı 29 Ekim 2018 gününden önce de bir sorun yaşadı. Pilotlar uçağın kontrolünü kaybetti; uçak, şans eseri kokpitte bulunan ancak uçuşta görevli olmayan üçüncü bir pilot sorunu tespit edip uçağın düşmesini engelledi.

Endonezya’daki soruşturmadan Bloomberg’e sızdırılan bilgilere göre, üçüncü pilot, uçağın kendi otomatik kontrol sisteminde sorun yaşandığını saptadı ve pilotların bu sistemi devre dışı bırakmasını sağladı. Uçak böylece düşmedi. Bloomberg, bu sorunun aynı uçakta bir sonraki gün tekrarlandığını ve düşme sebebinin de buna bağlandığını yazdı.

REUTERS: PİLOT EL KİTABINDA ÇÖZÜM ARADILAR

Uçağın ertesi gün düştüğü kazaya ilişkin Reuters haber ajansına sızdırılan bir diğer habere göre ise pilotlar uçağın neden aniden aşağıya doğru yöneldiğini çözebilmek için dakikalar boyunca uçağın pilot el kitabını karıştırdı. Reuters’a sızdırılan rapora göre, uçak havalandıktan sadece iki dakika sonra ikinci pilot hava kontrole bir “uçuş kontrol problemi” yaşadıklarını ve 5 bin feet irtifada seyretmeye devam etmek istediklerini bildirdi.

Raporda sonraki dokuz dakika boyunca uçağın “stall” uyarısı yaptığı ve burnunu otomatik olarak aşağı yönlendirdiği kaydediliyor. Kaptan pilotun uçağın burnunu kaldırmaya çabaladığı, ancak uçağın hatalı stall uyarısı nedeniyle otomatik olarak uçağın burnunu aşağı yönlendirmeye devam ettiği belirtiliyor.

Uçağın hızının havada tutunma süratinin altına düşmesi halinde, uçağın kanadında oluşan kaldırma kuvvetinin uçağın ağırlığını kaldıramaması durumu “stall” (perdövites) olarak adlandırılıyor. Yüksek irtifada düz uçuş sırasında uçak stalldan, burun aşağı verilerek ve motor gücü artırılarak kurtarılabiliyor. Birçok modern uçakta bu nedenle stall durumunda pilot bir şey yapmazsa otomatik olarak levyeyi öne iterek uçağın burnunu aşağı yönlendiren sistemler bulunuyor.

Lion Air uçağı Cava Denizi’ne çakılmış ve 189 kişi yaşamını yitirmişti. Etiyopya Havayolları’na ait bir Boeing 737 Max 8 ise 10 Mart’ta düşmüş ve 157 kişi ölmüştü. Bu iki kazanın ardından, THY dahil birçok havayolu firması bu uçakları hangara çekti; onlarca ülke de hava sahalarını Boeing 737 Max 8’lere kapattı. (Dış Haberler)