Dr. Somel'in de yer aldığı ekip dünyanın en eski DNA’sını tespit etti

ODTÜ Biyolojik Bilimler Bölümü'nden öğretim üyesi Doç. Dr. Mehmet Somel'in de yazarları arasında yer aldığı çalışma Nature dergisinde yayınlandı. Araştırmaya göre uzmanlar, Sibirya'da bulunan mamut örneklerinde dünyanın en eski DNA'sını keşfetti.

DUVAR - Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) Biyolojik Bilimler Bölümü'nden öğretim üyesi Doç. Dr. Mehmet Somel'in de yazarları arasında yer aldığı, mamutların gen haritasına yönelik çalışma Nature dergisinde yayınlandı. Araştırma sonuçları, mamut evrimine dair şaşırtıcı bulgular sundu.

Sibirya'da yıl boyu sürekli donmuş halde bulunan ve permafrost adı verilen buz tabakasında, 1 milyon yıldan daha eski olduğu hesaplanan iki mamut örneğinden DNA elde edildi. Uzmanlar, moleküler saat denilen evrimsel genetik yöntemini kullanarak örneklerden birinin yaklaşık 1.6 milyon, diğerininse 1.3 milyon yaşında olduğunu tespit etti. Sputnik'in aktardığına göre, böylece en eski DNA'yı elde etme rekoru kırılmış oldu. Daha önce rekor 700 bin yıl ile bir at örneğine aitti.

Çalışmanın ilginç sonuçlarından biri, bu en eski iki mamut örneğinin, iki farklı mamut soyunu temsil ettiğinin keşfiydi. Örneklerden birinin (Adycha) DNA'sı, bunun son 1 milyon yıl içinde ortaya çıkan Sibirya mamutlarının (Mammuthus primigenius) atalarından olduğuna işaret ediyor. Diğer örneğin (Krestovka) DNA'sı ise, bunun biraz daha farklı bir mamut soyu olduğunu, ayrıca son 500 bin yıl içinde Mammuthus primigenius ile karışarak Kuzey Amerika mamutlarını (Mammuthus columbi) yarattığını gösteriyor. (HABER MERKEZİ/Sputnik)