Çandır: Yöresel ürünler 200 milyar Euro’luk bir pazar

Coğrafi işaretli ürünlerin dünya genelinde 200 milyar Euro satış değerine sahip olduğunu belirten Çandır, Türkiye’nin yöresel 1481 ürünüyle bu pazarda önemli bir potansiyeli olduğunu söyledi.

Google Haberlere Abone ol

ANTALYA - Antalya Ticaret Borsası (ATB) tarafından Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) desteğiyle bu yıl 12'ncisi düzenlenen Yöresel Ürünler Fuarı YÖREX, Anadolu kültürüne ait yöresel ürünleri 2-5 Kasım'da Antalya Fuar Merkezi'nde (ANFAŞ) buluşturmaya hazırlanıyor. Her yıl, 'Sizin Oraların Nesi Meşhur' sloganıyla gerçekleştirilen fuarın, hem tarımsal üretimin geleceği hem de yörelere özgü ürünlerin sürekliliği için önemine değinen ATB Yönetim Kurulu Başkanı Ali Çandır, Türkiye ve Avrupa’daki coğrafi işaretli ürünlere ilişkin verileri paylaştı.

200 MİLYAR EURO’LUK BİR PAZAR

Coğrafi işaret koruması altındaki yöresel ürünlerin dünya genelinde 200 milyar Euro civarında satış değerine sahip olduğunun altını çizen Çandır, özellikle Fransa, İtaya ve Almanya’nın başını çektiği Avrupa ülkelerinin peynirler, unlu mamuller, zeytin ve zeytinyağları gibi tarım ve gıda ürünlerinin yanı sıra şarap, şampanya ve diğer alkollü içeceklerle bu pazarın yarısına hakim olduklarını belirtti. Avrupa Birliği’ndeki toplam 3 bin 561 coğrafi işaretli ürünün ticari değerinin 75 milyar Euro değerinde bir pazara karşılık geldiğine değinen Çandır, bunun 32’sini yaklaşık 23 milyar Euro ile tarım ve gıda ürünlerinin oluşturduğunu söyledi.

7’Sİ ASKIDA, 39’U İNCELEME AŞAMASINDA

Avrupa’da son on yıldır önemli bir kırsal kalkınma politikası aracı olarak kullanılan coğrafi işaret sistemi ile ilgili Türkiye’de de önemli adımlar atıldığını söyleyen Çandır, "Bu dönemde ülkemizdeki coğrafi işaret tescilli ürün sayısı 109'dan 1481'e ulaştı. Oda ve borsalarla yaptığımız görüşmelere göre Türkiye genelinde 605 ürün de şu anda başvuru aşamasında. İlkini 2010 yılında düzenlediğimiz YÖREX başladığında Avrupa Birliği'nde tescilli coğrafi işaretli ürünümüz yoktu. Günümüzde 14 ürünümüz Avrupa’da tescillendi, 7 ürünümüz askıda, 39 ürünümüz ise inceleme aşamasında" dedi.

ANTALYA’DAN 16 ÜRÜN TESCİLLENDİ

Türkiye’de yöresel ürünlerin haksız rekabet engelini aşıp market raflarında yerini alması için uzun süredir çalıştıklarını anlatan Çandır, bölgede coğrafi işaret tescili konusunda atılan adımları şöyle özetledi: “Antalya’da odalar, borsalar ve yerel yönetimlerle kurulan Coğrafi İşaret Çalışma Grubu ile 16 coğrafi işaret kente kazandırıldı. Antalya’nın tavşan yüreği zeytini, bergamot kabuğu reçeli, kabak tatlısı, piyazı, paça çorbası, serpme böreği, turunç kabuğu reçeli, Alanya’nın avokadosu, hülüklü çorbası, muzu, yenidünyası, Döşemealtı el halısı, Finike portakalı, Korkuteli karyağdı armudu, Manavgat altın susamı ve Gazipaşa çekirdeksiz narı bölgeye özgü ürünler olarak tescillendi. Türkiye’de yöresel ürünlerin coğrafi işaret ile tesciline yoğun bir ilgi ve tüketiciler tarafından da yoğun bir talep olmasına karşın sistemin işlerliği henüz istenilen seviyede değil. Ancak zaman içerisinde sistemin oturacağını ve Avrupa’da olduğu gibi kimi ürünlerimizin katma değerini en az ikiye katlayacağını düşünüyorum.”

KÜLTÜR ODAKLI TURİZM İLGİ GÖRÜYOR

Anadolu topraklarının dünyada en ayırt edici yönünün sahip olduğu 12 bin yıllık kadim medeniyetler harmanı olduğuna vurgu yapan Çandır, şunları söyledi: “Yöresel ürünler, uygarlık birikimini ve sosyal zenginliği anlatan hikayelere sahip ürünler. Her yöresel ürünün kendine ve yöresine has bir değeri, bir kimliği var. Onun için yöresel kültür odaklı turizm hatları her yerde büyük ilgi görüyor, ciddi katma değer yaratıyor. Bu toprakların evlatları olarak bize düşen görevlerden biri de bu ürünlerimizi hakkı ve hukukuyla dünyaya ulaştırmak. Bu bilinçle her yıl YÖREX’te 81 il ve KKTC'nin yöresel ürünleri sergilenip tanıtılıyor. TOBB'un katkılarıyla üreticilere markalaşma, e-ticaret ve kooperatifleşme eğitimleri veriliyor. Üreticilere ve firmalara, ulusal market zincirleri, e-ticaret siteleri ve restoranlar zincirleriyle yüz yüze görüşme imkânı sağlanıyor."

 

FUARA GİRİŞ ÜCRETSİZ OLACAK

Bu yılki fuar programından da bahseden Çandır, "Hem Antalyalıları, hem de kente gelen yerli ve yabancı misafirleri, kadim Anadolu'nun dört bir yanını bir çatı altında tüm değerleriyle görme fırsatı yakalamak için 2-5 Kasım tarihleri arasında 10.00- 20.30 saatleri arasında ANFAŞ Fuarı’na bekliyoruz. Fuara giriş ücretsiz olacak. YÖREX'in ikinci günü saat 14.30'da TÜRKPATENT Kurumu Coğrafi İşaretler Dairesi Başkanı Dr. Hakan Kızıltepe'nin yönlendiriciliğinde Aydın Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı TOBB Yönetim Kurulu Üyesi Hakan Ülken, YÜCİTA Başkanı Yavuz Tekelioğlu, TOBB Reel Sektör Araştırma Geliştirme ve Uygulama Daire Başkanı Hasan Çağlayan Dündar ve Fırat Kalkınma Ajansı Genel Sekreteri Abdulvahap Yoğunlu'nun katılımıyla 'Yerel Kalkınmanın Anahtarı: Coğrafi İşaretler' paneli olacak. Fuarda 4 gün boyunca coğrafi işaretler konusunda farkındalığı artırmak için ödüllü bilgi yarışmaları düzenleyeceğiz" diye konuştu.

ALTERNATİF TURİZME BİR KÖPRÜ

Antalya Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Ali Bahar ise YÖREX’in turizmin 12 aya yayılması ve alternatif turizm açısından önemine değindi: "Fuarcılık Türkiye’de gelişmesi gereken ve daha bilimsel ele alınması gereken bir konu. Fuarların geçmişten bugüne yapılanların tekrarı olmaktan çıkarılıp, yaratıcı bir yaklaşımla geliştirebileceğimiz bir alan olması gerektiğini düşünüyorum. Uluslararası boyutta sektörlere hitap edebilmemiz için teknoloji ve bilimi kullanarak fuarcılık anlayışımızı geliştirmek zorundayız. YÖREX, yöresel ürünlerin bir araya getirildiği bir fuar olmanın dışında bu yönde kendini geliştiren bir fuar.”

Etiketler Antalya fuar