Bursa'nın trafik sorunu: Acemler Kavşağı kaç düğümde çözülür?

Bursa’yı doğu-batı aksında bağlayan tek ana arter olması nedeniyle kent içi trafiğin düğüm noktası haline gelen Acemler Kavşağı’nda yıllardır yapılan iyileştirme çalışmaları yoğunluğa çözüm olmadı. Şehir Plancıları Odası Bursa Şube Başkanı Alp Kaya, çözüm için yatay arterlerin artırılması gerektiğini söyledi.

Google Haberlere Abone ol

Pelin Akdemir

BURSA - Bursa'da şehir içi ulaşımın ana arterlerinden, Mudanya-İzmir Yolu ayrımının olduğu Acemler Kavşağı’nda iyileştirme çalışmaları yıllardır sürüyor. Şehrin birçok bölgesine bağlantı yollarının bulunması, stadyumun, hastane ve yeni alışveriş merkezlerinin açılmasıyla gelişen bölgedeki trafik sorunu, ilave şerit eklenerek çözülmeye çalışılıyor. Buna rağmen kavşakta günün hemen her saati trafik yoğunluğu yaşanıyor.

Acemler Kavşağı, Bursa Büyükşehir Belediyesi'nin eski başkanlarından Erdem Saker döneminde projelendirildi. Erdoğan Bilenser döneminde, 2000 yılında temeli atılıp ve Hikmet Şahin döneminde 2006 yılında hizmete açıldı. Acemler Kavşağı, açılışından 10 yıl sonra 2017 yılında tamamlandı.

'ACEMLER’İN TRAFİĞİ 15 TEMMUZ ŞEHİTLER KÖPRÜSÜ’NDEN BİLE FAZLA'

Üç yıldır görevde olan Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş, kavşaktaki trafiğe çözüm bulabilmek için Ulaşım Master Planı’nı devreye soktu. Aktaş, saha çalışmalarına göre, günlük araç hareketliliğinin 210 bin olarak belirlendiği Acemler’deki trafiğin İstanbul’daki 15 Temmuz Şehitler Köprüsü’nden bile fazla olduğunu söyledi. Acemler’deki sorunu ‘direksiyonel kavşak’ projesiyle önemli ölçüde çözeceklerini belirten Aktaş, daha sonra hem uzun vadede çözüm getirmeyecek olması hem de maliyetli olması nedeniyle bu projeden vazgeçildiğini duyurdu. Kavşağın trafik yükünü azaltmak amacıyla; Mudanya Kavşağı İzmir Yolu bağlantı kolu, Zübeyde Hanım ve Oulu Caddesi kavşak bağlantıları, Çevreyolu bağlantı koluna ilave 2 şerit daha yapıldı.

YENİ BAĞLANTI YOLLARI YAPILMAYA DEVAM EDİYOR

Eylül 2020’de ise İzmir Yolu ve Mudanya istikametinden gelen araçların Acemler Kavşağı’nı kullanmadan Hayran Caddesi, Bursa Ali Osman Sönmez Hastanesi ve Hüdavendigar Mahallesi istikametine gitmelerine imkan sağlayacak köprü ve bağlantı yolları hizmete açıldı. Şubat ayında ise Hayran Caddesi ile Oulu Caddesi’ni tüp geçitle bağlayacak projede çalışmalara başlandı. Emniyet Müdürlüğü binası önüne yapılacak olan tüp geçitle, Hayran Caddesi ve D-200 karayolundan gelen araçların yoğunluk oluşturmadan kavşağı kullanabilmeleri amaçlanıyor.

Alinur Aktaş, 15 Mart’ta Acemler Kavşağı ile kavşaktaki yoğunluğu etkileyen farklı bölgelerde yapılacak yatırımlarla yoğunluğu yüzde 27 oranında azaltmayı öngördüklerini söyledi. “Yatırım bütçemizin birçoğunu toplu taşıma, trafik ve ulaşımla alakalı yatırımlara yönlendiriyoruz” diye Aktaş, tüp geçit çalışmalarının 2-3 ay içerisinde, çalışmaların tamamının ise 2022 sonuna kadar bitirilmiş olacağı belirtti.

‘BİR TEK KAVAŞAĞA MÜDAHALE EDEREK SORUNU ÇÖZEMEYİZ’

Alp Kaya

TMMOB Şehir Plancıları Odası Bursa Şube Başkanı Alp Kaya, kent ulaşımının gelecekteki şekliyle ilgili fikirler sunan bir Ulaşım Master Planı’na sahip olunmasının önemli olduğunu belirtirken, “Tabii ki ulaşım planı her şeyi çözmüyor. Planın var olması, onu uygulamadıktan sonra hiçbir şey çözmüyor” diye ekledi. 

Yeni düzenlemelerle Acemler Kavşağı’nı geliştirmenin mümkün olduğunu söyleyen Kaya, "Ama makro ölçekte baktığımızda bir tek kavşağa müdahale ederek soruna çözüm olmaz. Sadece kavşağın kendi iç çözümünde birtakım rahatlamalara sebep olacaktır. Viyadük- yonca yaprak kavşağın girişine trafik ışığı konması doğru değil. Trafik ışığı konması kavşağın akışının çözülemediğini gösteriyor” ifadelerini kullandı.

Acemler Kavşağı’nın içerisinde çok bileşen barındıran bir sorun olduğunu ifade eden Kaya, asıl sorunun Bursa’nın lineer (doğrusal) bir kent olması yani doğu-batı ekseninde uzanıyor olmasından kaynaklandığını söyledi. Kaya, “Bizim Ankara- İzmir yolu güzergahı olan tek omurgamız var. Bütün yollar buraya çıkıyor. İnsanlar işine giderken bu ana arteri kullanıyorlar, bu yoldan iş yerlerine dağılıyorlar” dedi.

‘YATAY ARTERLER ARTIRILMALI’

Çözümün yatay arterleri artırmak olacağının altını çizen Kaya, “Ana arter üzerindeki trafik yoğunluğunun azaltılması, transit geçit olması amacıyla Yakın Çevre Yolu yapıldı. Transit olarak ilerlenmesi istenilen yere trafik ışıkları kondu. Trafiğin duraksayarak ilerleyeceğini düşündüğümüz yola ise viyadükler, batçıklar yaptık. Şehir içindeki bir ana arter üzerinde trafik hızının normalde 60 üzerine çıkmaması gerekirken bu batçıklar trafik hızını yükseltiyor, 120’lere kadar çıkarıyor. Sonra Yakın Çevre Yolu’nu getirip Acemler Kavşağı’na bağlamışız. Zaten düğüm olan bir yere yeni bir yoğunluk daha akıtıyoruz. Bursa gibi bir şehirde belki 3, belki 4 yatay arter daha olması gerekir” diye konuştu.

Ulaşım Master Planı’nda yatay arterlerin artırılmasının yer aldığını belirten Kaya, Odunluk Bölgesi’ne yapılan yol ve köprünün Acemler Kavşağı’ndaki trafiğin yükünü önemli ölçüde hafiflettiğini, bunun da yatay arterlerin artırılmasındaki öneme bir örnek olduğunu dile getirdi. Kaya, kavşak girişine trafik ışıklarının konulmasının ise doğru olmadığını söyledi.

‘BİZİM BİR METRO AĞINA İHTİYACIMIZ VAR’

Araç sahipliğinin ve şehir nüfusunun artmasına da dikkat çeken Kaya, çözüm önerilerini şöyle sıraladı:
“Toplu taşıma güçlendirilmeli. Metro yerin altında olmalı, yerin üstünde alan bırakmalı. Metronun tamamen yerin altında yapılması da ciddi bir maliyet fakat Bursa gibi bir kentin buna ihtiyacı var. Metroda alternatif güzergahlar arttırılmalı. Bizim bir metro ağına ihtiyacımız var. Ana omurga alternatiflendirilmediği sürece Acemler Kavşağı’ndaki sıkışıklığı yaşayacağız. Yarım kalan yatay arterlerin tamamlanması gerekiyor”