'Canavar' gezegen, oluşum teorilerine meydan okudu

Gök bilimciler, keşfedilen NGTS-1b gezegeninde çarpıcı bir detaya ulaştı. Gezegenin varlığının, böylesine küçük bir yıldızın çevresinde bu büyüklükte bir gezegenin oluşamayacağını öne süren teorilere meydan okuduğu belirtildi.

DUVAR - Gök bilimciler, teorik açıdan oması mümkün olmayan, büyük bir gezegen keşfetti. Monthly Notices of the Royal Astronomical Society dergisinde keşfin ayrıntıları yayımlanırken, uzak bir yıldızın yörüngesinde yer alan ve "canavar" benzetmesi yapılan gezegen, "NGTS-1b" olarak adlandırıldı.

Bu gezegenin varlığının, böylesine küçük bir yıldızın çevresinde bu büyüklükte bir gezegenin oluşamayacağını öne süren teorilere meydan okuduğu belirtildi.

Gezegen oluşum teorilerine göre bakıldığında, küçük yıldızlar kolaylıkla kayalık gezegenler oluşturabilirken Jüpiter büyüklüğünde bir gezegenin oluşumu için yeterli materyali bir araya getiremediği dikkat çekiyor.

GÜNEŞİN YARI KÜTLESİNDE

Büyüklüğü ve ısısı nedeniyle "dev bir gaz" kütlesi olan NGTS-1b'nin, Jüpiter'in aksine yıldızına çok yakın konumlandığı ve yörünge dönüşünü 2,6 günde tamamladığı, yani bir yılın gezegende yaklaşık 60 saatten biraz fazla sürdüğü söylendi.

Aynı zamanda toplamda 12 teleskoptan oluşan Yeni Jenerasyon Transit Gözlem (NGTS) tarafından tespit edilen ilk gezegen olan NGTS-1b'nin yörüngesinde döndüğü yıldızın ise Güneş'in yarı kütlesine ve yarıçapında olduğu ifade edildi. (Science Daily'de yayınlanan haberin devamı)