Mars'ta hayat var mıydı?

Mars'ta keşif yapan Curiousity uzay aracı, gezegende eskiden yaşam olabileceğini ortaya çıkardı. Mars, bundan 3,7 milyar yıl önce ılık ve nemli bir gezegendi.

DUVAR - Mars'ta yaşamla ilgili araştırma yapan NASA'ya ait Curiousity uzay aracı gezegenin yüzeyinde eski bir göl ve akarsu sistemi olduğuna dair kanıtlar buldu. 2012 yılında gezegen yüzeyinde 154 km uzunluğundaki Gale kraterinin içine inen Curiousity kratere yakın bir bölgede silis (çakmaktaşı) açısından zengin olan arazide çukurlar keşfetti. Space. com sitesinin haberine göre bu çukurların üstünü kaplayan yüksek miktarda silis kalıntısı içeren göl tortuları keşfedildi.

Araştırmanın başyazarı olan Jens Frydenvang, çukurda bulunan yaşı genç silis kalıntılarının  çatlaklar arasından su akıntısıyla bölgeye taşınmış olabileceğine dair kanıtlar olduğunu söylüyor. Jens Frydenvang, taşların bu şekilde sürüklenmiş olmasının bölgedeki göl buharlaşmış olsa bile ondan çok daha uzun süredir bir yeraltı su kaynağının varlığını uzun zaman boyunca koruduğunu söylüyor. Frydenvang, elde edilen son bilgilerin Mars'ta ne zaman yaşam olduğunun anlaşılmasına dair bir fırsat penceresi sunduğunu vurguluyor.

Gale çukurundan elde edilen diğer bir önemli bilgi de milyonlarca yıl önce bu kraterin  birbirini takip edecek şekilde mikrobiyal yaşamı desteklemiş olabileceği bulgusuydu. Curiousity'nin Gale kraterinin ortasında yer alan Sharp tepesinde yaptığı çekimler sonucunda uzun bir zaman önce, bugünkü soğuk ve kuru durumunun aksine, Mars'ta havanın ılık ve nemli olduğunu ortaya koyuyor.

Bu değişimin Mars'ın yoğun karbondioksit yüklü atmosferiyle bağlantılı olduğu düşünülüyor. NASA'nın Mars Atmosfer ve Hava Evrimi  (MAVEN) uydusunun gözlemlerine göre Bundan yaklaşık 3,7 milyar yıl önce hızlı hareket güneş parçacıkları Mars'ın havasının büyük çoğunluğunu yok etti. MAVEN ekibinde çalışan bilim insanlarına göre,  Güneş parçacıkları yapılan traşlama Mars'ın ışınlara karşı kalkan oluşturan manyetik alanını kaybettikten sonra başladı.

Etiketler mars uzay hayat