Mars yolculuğu haftaya başlıyor

Tarihi Mars yolculuğu önümüzdeki hafta başlıyor. 'ExoMars' adı verilen görevde Avrupa Uzay Ajansı ve Rusya Federal Uzay Ajansı bir araya geldi. Görev başarılı olursa, NASA, Mars'a sonda indiren tek kurum ünvanını kaybedecek.

DUVAR - Avrupa Uzay Ajansı ve Rusya Federal Uzay Ajansı, önümüzdeki hafta ortak olarak bir Mars görevine çıkacaklar ve başarıyla gerçekleşmesi hâlinde önemli bir adım atmış olacaklar. Şayet her şey yolunda giderse; NASA, "Kızıl Gezegen"e sonda indirmiş tek kurum ünvanını kaybetmiş olacak.

ExoMars adı verilen astrobiyoloji görevi, Mars'taki jeolojik ve biyolojik aktiviteleri keşfetme amacı taşıyor. Yolculuk 19 Ekim'de başlayacak. Yörüngeye varıldığında, görevin iki bileşeni olan Trace Gas Orbiter ve Schiaparelli ayrı yönlere ayrılacaklar. Trace Gas Orbiter, daha alçak mesafede duracak ve Mars atmosferini tarayarak metan, su buharı ve diğer gazlara bakacak. Bu sırada Schiaparelli de tek parça hâlinde gezegenin yüzeyine inmeye çalışacak.

exomars5

Mars yüzeyine inmek oldukça zorlu bir işlem kabul ediliyor ve bugüne kadar Avrupa Uzay Ajansı ve Ruslar Uzay Ajansı bu konuda tam başarı sağlayamadı. 1960'lı ve 70'li yıllarda eski Sovyetler Birliği, Kızıl Gezegen'e defalarca sonda yollasa da, hepsi yere çakılıp yok oldular.

İKİ FARKLI GÖREV

2003 yılında Avrupa Uzay Ajansı'na ait Beagle 2 aracı yüzeye inmeyi başardı fakat solar panelleri açılmayınca, Dünya ile olan bağlantı kesildi. Yine 2011 yılında Ruslar bir uzay sondası yollayarak Mars'ın uydusu olan Phobos'u keşfetmeyi denediler fakat araç Dünya yörüngesini geçemeyerek geri düştü ve atmosferde yandı.

ExoMars'ın bu yolculuğundaki sorumluluğu çok daha ağır. Schiaparelli ve TGO'nun, birbirlerinden ayrılmalarından gün sonra Mars atmosferine giriş yapmaları planlanıyor. Bu durumda açının kesinlikle kusursuz olması gerekiyor. Aksi takdirde sondaların çok ısınıp yanması veya uzaya geri düşmesi ihtimali var.

exomars4

İşlerin yolunda gitmesi hâlinde Schiaparelli üç setli hidrazin iticileriyle desteklenen bir frenleme paraşütü açacak ve yüzeye inerek Mars hakkında veri toplamaya çalışacak. Tüm yaşanacaklar önceden programlandı ve bu durumda Schiaparelli'nin sadece tek bir deneme şansı var. Yani işlemleri tekrar etmek mümkün değil. Görevin başarısız olması hâlinde mühendisler yeniden çalışmalara başlayacak ve hataları tespit edecekler.

Haberin kaynağı