Yeşil Gündem: 2030'da Avrupa'da benzinli araç olmamalı!

Greenpeace siparişiyle yayınlanan yeni bir rapora göre Paris hedeflerinin tutturulması için 2030'a kadar dizel ve benzinli araçlar Avrupa'dan silinmeli. Yeni sistemde hibrid araçlara bile yer yok.

Abone ol

DUVAR - Almanya Uzay Merkezi (DLR) tarafından Greenpeace Belçika ofisinin siparişiyle hazırlanan yeni bir rapora göre AB 28 +2 (28 AB üyesi ülke ile beraber Norveç ve İsviçre) ülkelerinde küresel sıcaklık artışında 1,5 derece hedefinin tutturulabilmesi için 2030 yılına kadar benzinli ve dizel arabaların satışının tamamen durdurulması gerekiyor.

"Paris Anlaşması'ndaki 1,5 Derece Hedefinin Tutturulabilmesi İçin AB 28 +2 Araba Filosunun Gelişimi" başlıklı raporda iki farklı senaryo öngörülüyor. İlk senaryoda 1,5 derece hedefinin yüzde 50 olasılıkla ikinci senaryoda ise yüzde 66 ihtimalle tutturulması öngörülüyor.

2025 YILINDA DİZEL VE BENZİNLİ ARAÇ ÜRETİMİ YARI YARIYA DÜŞECEK

Yüzde 50 olasılıklı senaryoda, 2018 yılının sonunda 7 milyon geleneksel benzinli ve dizel araba üretilmesi bekleniyor. Öte yandan 2025 yılında dizel, 2027 yılının sonunda da benzinli araba üretiminin 500 binin altına düşmesi bekleniyor. 2038 yılında ise AB 28 +2 ülkelerinde sadece sıfır emisyon üreten pilli (BEV) ve yakıt hücreli (FCEV) elektrikli araçlar satılabilecek. Uluslararası pazardaki dizel ve benzinli arabaların oranının 2025 yılına kadar yüzde 50 düşeceği de öngörülüyor.

Yüzde 66 ihtimalle 1,5 derecelik sıcaklık artışının tutturulduğu senaryoda ise 2018 yılında 15 milyon olan dizel ve benzinli araç satışlarının 2025 yılında 5 milyona kadar düşeceği hesaplanıyor. Bu süre içinde dizel ve benzinli arabalarla birlikte hibrid araçların satışlarının da düşeceği söyleniyor. Bu senaryoya göre içten yanmalı motorlu son otomobil 2028 yılında satılacak. Zira, klasik geleneksel araç satışlarında 2022 yılında yarı yarıya, 2035 yılında da yüzde 90'lık bir azalma gerçekleşecek.

Bu noktada Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği bir uyarı yaparak 203o yılına kadar klasik arabaların yerini alacak elektrikli arabalar için gerekli güç aktarım mekanizmalarının piyasalarda ne kadar ağırlık kazanabileceğinin çok da belli olmadığı hatırlatmasını yapıyor. Birliğe göre DLR ve Greenpeace'in bu konudaki vizyonunun başarılı olabilmesi için gerekli şarj altyapısının düzgün bir şekilde kurulabilmesi, hem de düzgün teşvik sistemlerinin oluşturulması gerekiyor.

Her iki senaryodaki risk faktörü ise hem elektrik hem de özellikle hidrojen yakıta yönelik ihtiyaç katlanacak. Her iki durumda da hidrojen yakıtına erişim en büyük sorunlardan biri olarak ön plana çıkacak. Buna ek olarak söz konusu senaryolar sadece sürüş sırasında salınan karbon emisyonları baz alınarak oluşturuldu. DLR tarafından yapılan projeksiyonda net olmayan noktalardan biri de bisiklet gibi ulaşım araçları veya toplu ulaşım teşvik edilerek sonuca ne kadar katkı sağlanabileceği...

YASAKLAR 2025'TE BAŞLAYACAK

Şu ana kadar İngiltere 2040, Norveç 2025, Almanya, İrlanda, Hindistan ve Hollanda da 2030 yılı itibarıyla dizel ve benzinli araçların satışını tamamen yasaklayacağını taahhüt etti. Avrupa Komisyonu, araba kaynaklı karbon emisyonlarında yüzde 30'luk bir azaltım hedefi teklif etti ama milletvekilleri bu payın yüzde 45'e çıkarılmasını talep ediyor.