Trabzon'da yayalaştırılan caddenin zemini 1 yıl dayanmadı, asfalt serildi

Trabzon'da yayalaştırılan Maraş Caddesi'nde 1 yıl dolmadan zemin söküldü. Sökülen zeminin yerine ise asfalt döküldü. Şehir içinde ve açık havada yaya yoluna asfalt dökülmesine tepki yağdı.

Abone ol

TRABZON - Trabzon'un Ortahisar ilçesinde geçen yıl yayalaştırılan Kahramanmaraş Caddesi'ne asfalt dökülmesi kentte tepki topladı. Bir yıl önce trafiğe kapatılarak tamamen yayaya açılan ve kentin en büyük caddesi olan yoldaki 'dökme agrega' zemin kaplaması 1 yıl tamamlanmadan sökülmüştü.

Trabzon Büyükşehir Belediyesi'nin 'yüklenici firmanın zemini ücretsiz bir şekilde yeniden yapacağını' açıklaması üzerine, geçen hafta dayanıklı olmayan malzemenin sökümüne başlandı. Caddenin yeniden modern bir görünüme kavuşması beklenirken, sökülen malzemenin yerine asfalt serildi. Taşıt yolu olduğunda dahi Arnavut kaldırımı olan caddeye asfalt dökülmesi tartışma yarattı. Asfaltın üzerinin boyanarak caddenin eski haline getirileceği söylense de uygulamanın doğru olmadığı ifade ediliyor.

ŞEN: EN KALİTELİ KAPLAMAMIZ ASFALT GALİBA...

Meslek odaları ve siyasi partiler, Büyükşehir Belediyesi'nin yapılacak işin niteliğini sorgulamamasını ve hatada ısrar etmesini eleştiriyor. Şehir Plancıları Odası Trabzon Şube Başkanı Ercan Şen, sokaktan önce tarihi Trabzon taşlarının söküldüğünü, daha sonra ise uyarılara rağmen dayanıklı olmayan malzemenin kullanıldığını, şimdi de asfalta dönüldüğünü söyledi. Kahramanmaraş Caddesi'nin kentin en yoğun caddelerinden olduğunu ve yayalaştırılarak doğru bir adım atıldığını dile getiren Şen, "Önceki malzemenin şeklini gösterecek bir imalat yapılacağı söylendi ama en revaçta caddemize asfalt döküldü. Bizim en kaliteli kaplamamız asfalt galiba. Diyecek bir şey bulamıyorum" sözlerini kullandı.

Şehir Plancıları Odası Trabzon Şube Başkanı Ercan Şen

Şen, saatte 20 bin kişinin geçtiği caddede asfalt kullanılmasının halk sağlığına da zararlı olduğunu, çevresel etkilerin de dikkate alınmadığını ifade etti. Asfaltın sıcağı tutan bir malzeme olduğunu ve koku yaydığını kaydeden Şen, belediyenin malzemeyi öneren mühendisi açıklamasını istedi.

'BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ DANIŞMIYOR'

Büyükşehir Belediyesi'nin kentin en önemli caddesindeki uygulamayı yüklenici firmanın insafına bıraktığını belirten Şen, sözlerini şöyle sürdürdü: "Büyükşehir Belediyesi kent için böyle önemli bir konuda ne bize, ne Mimarlar Odası'na ne çevre mühendislerine, ne de bu konuda uzman mühendislere danışıyor. En güzelini Büyükşehir Belediyesi bildiği için yapıp geçiyor. Yüklenici firma garanti kapsamında bedelsiz yeniliyormuş. Bedelsiz dediği de asfalt döküp geçmek. Kunduracılar'da olduğu gibi taş döşemek zor muydu? Gözümüze soka soka asfalt döküyorlar, üstüne diyorlar ki 'biz onu boyayacağız'. Asfalt en zararlı malzeme."

OYMAN: TRABZON BÖYLE ZULÜM GÖRMEDİ

CHP Ortahisar İlçe Başkanı Fatih Suat Oyman, Büyükşehir Belediyesi'nin ortak akıldan uzak kalınca yapboz döngüsüyle hareket ettiğini söyledi. CHP'li Büyükşehir Belediyesi Meclis Üyeleri Cüneyt Zorlu ve Oktay Söğüt ile caddeyi inceleyen Oyman, caddenin yanlış projelendirildiğini ve cefasını halkın çektiğini dile getirdi.

"Taşıt yoluyken bile tarihi taşlar serili ve ‘asfalt’ olmayan Maraş Caddesi'ne yaya yolu olunca asfalt sermekten utanmadılar" diyen Oyman, inceleme sonrası şu değerlendirmeyi yaptı:

"Keşke yenileme için ‘bilabedel’ diye sürekli kendilerini kandıracaklarına biraz bu şehrin kültürüne ve yaşanmışlıklarına saygılı olsaydılar. Bu tip uygulamalarda farklı desen çeşitleri yapılabilecekken, yenileme çalışmasında bölmeler hariç hiçbir desen uygulamamak işe verilen önemin göstergesidir.

Ayrıca asfalt uygulamasını incelediğimiz 15-20 dakikalık zaman diliminde boğazlarımın yanmaya başladığını söyleyebilirim. Sırf bir an önce bitsin diye insanların yoğun olarak zaman geçirdiği saatlerde zehir saçan uygulamayı yapmanın da yanlış olduğunun altını çiziyoruz. Trabzon, Trabzon olalı böyle zulüm görmedi. Şehrin vizyon projesi, kentin tam merkezi Kahramanmaraş Caddesi'nin kapanma kararı ortak işlese de proje ortak akıldan uzak kalınca sonuç yap-boz-yap döngüsündedir."

GÜNER: YENİLEME DEDİKLERİ ASFALT DÖKMEK

Mimar Selim Güner de Büyükşehir Belediyesi'nin çalışmalarının içeriğini kimsenin bilmediğini dile getirdi. Caddenin yayalaştırılarak doğru bir adım atıldığını fakat düzenleme aşamasında yanlış tercihlerde bulunulduğunu dile getiren Güner, Büyükşehir Belediyesi'nin ihale koşullarını açıklaması gerektiği belirtti.

Dökme agrega uygulaması yapılırken bu malzemenin uygun olmadığının kamuoyu tarafından dile getirildiğini ama belediyenin dikkate almadığını kaydeden Güner, "İlk olarak kullanılan malzemeyi açıklamadılar. Yapılırken orada kullanılamayacağını herkes söyledi ama dinlenmedi. O malzemenin dayanıklı olma şansı yok. Sökülünce firmanın yenileyeceği söylendi. Şimdi ise asfalt döküldü ve üzerinin boyanacağı söyleniyor. Nasıl bir boya kullanılacak? Açık havada asfalt üzerine boyanın dayanması çok mümkün değil. Ufak bir altyapı çalışması gerektiğinde müdahale gerekecek, yamalar kötü gözükecek" dedi.

Proje hakkında çok fazla soru işareti bulunduğu ifade eden Güner, sözlerini şöyle sonlandırdı: "Bu uygulamada belediye malzeme temin edilen firma ve malzemeyi uygulayan firma arasında nasıl bir ilişki var, nasıl sözler veriliyor belli değil. Ortada yapılmış bir iş var ama sonuç vermedi. Firmadan para alınamıyorsa doğru çözüm istenmeliydi. Belediye Meclisi'ndeki üyeler bile işin içeriğini bilmiyor."