LGS’de muaf olunan dersin puanı nasıl hesaplanır?

Liselere Giriş Sınavı’nda Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi sorularından muaf öğrencilerin puanlarının din dersi sorularını yanıtlamış gibi hesaplanması soru işaretlerine neden oldu. HDP Milletvekili Tuma Çelik, Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk’a “Muaf olunan bir dersin genel puan hesaplamasına dahil edilmesinin gerekçesi nedir? Muaf olunan bir dersin, genel sınav puanının hesabına dahil edilmesi Anayasa’nın eşitlik ilkesine aykırı değil midir?” diye sordu.

Abone ol

ANKARA - Liselere Giriş Sınavı’nda (LGS) din dersinden muaf öğrenciler bu alanda yöneltilen soruları yanıtlamadı ama puan hesaplaması yapılırken yanıt vermiş gibi işlem yapıldı. Başarı ortalaması üzerinden yapılan bu hesaplama tartışma konusu oldu.

Yaklaşık iki milyon öğrencinin girdiği LGS’nin sonuçları 24 Haziran tarihinde açıklandı. Sınava giren öğrencilere sözel bölümde 20 Türkçe, 10 İnkılap Tarihi, 10 Yabancı Dil ve 10 Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi sorusu yöneltilmişti. Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinden muaf olan öğrencilerin sınavdan 15 dakika erken çıkarıldığını ve ayrımcılığa maruz kaldığını belirten HDP Mardin Milletvekili Tuma Çelik konuyu Meclis gündemine taşıdı.

ÇÖZÜLMEYEN SORU SONUCA DAHİL EDİLDİ

Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk’un yanıtlaması istemiyle Meclis Başkanlığına yazılı soru önergesi veren Çelik’in iddiasına göre sınavda din sorularından muaf tutulan öğrencilerin puanları hesaplanırken yalnızca çözdükleri testlerin sonuçları hesaplanmadı. Yanıt verdikleri testlerdeki başarı ortalamaları göz önünde tutulan muaf öğrencilere din kültürü testinden de çözmedikleri halde puan hesaplaması yapıldı.

“Muaf olunan bir dersin genel puan hesaplamasına dahil ediliyor olmasının yarattığı olumsuz sonuçlar öğrencilerin haksızlığa uğramasına sebep olmaktadır” diyen Çelik şöyle dedi:

“Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi sorularından sınavda muaf tutulan öğrencilerin, sınav bitimine 15 dakika kala ayrılmak zorunda olmaları hem salondaki diğer öğrenciler nezdinde ayrımcı bir uygulamaya maruz kalmalarına sebep olmakta hem de sınava devam eden öğrencilerin dikkatini dağıtmaktadır.”

BAKANLIK PUAN KAYBI YOK DEMİŞTİ

Tuma Çelik’in 30 Ocak 2019 tarihinde Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinden muaf olan öğrencilerin merkezi sınavlarda alınan puanlarda kayıplar yaşadığını belirterek verdiği soru önergesine Milli Eğitim Bakanlığı yanıt vermişti. Anayasanın 24’üncü maddesinde yer alan "Din kültürü ve ahlak öğretimi ilk ve ortaöğretim kurumlarında okutulan zorunlu dersler arasında yer alır" ifadesini hatırlatan Bakanlık açıklamasında, “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinden muaf olan öğrencilerin puan kaybı söz konusu değildir" denilmişti.

Bakanlığın açıklamasını yeterli bulmayan Çelik yeni verdiği soru önergesinde Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinden muaf tutulan öğrenci sayısının kaç olduğunu, sınav sonucunda mağduriyet yaşadığı için kaç öğrencinin bakanlığa dava açtığını sordu.

‘MUAF OLUNAN DERS PUAN HESAPLANMASINA NEDEN DAHİL EDİLİYOR?’

Sınavda muaf olunan din dersinin sorularını yanıtlamayan öğrencilerin puan hesaplama yöntemi ile ilgili de şu sorulara yanıt istendi:

-Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinden muaf tutulan öğrencilerin, sınav puanı hesaplanırken muaf oldukları bu ders için “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ağırlıklı standart puanı, bu öğrencilerin o testler dışındaki diğer testlerin ağırlıklı standart puan toplamının, bu testlerden alınabilecek en yüksek ağırlıklı standart puan toplamına bölümünün, o testlerden alınabilecek en yüksek ağırlıklı standart puanla çarpılması ile elde edilir” şeklinde bir düzenleme yapılmıştır. Muaf olunan bir dersin genel puan hesaplamasına dahil edilmesinin gerekçesi nedir?

-Muaf olunan bir dersin, genel sınav puanının hesabına dahil edilmesi Anayasa’nın eşitlik ilkesine aykırı değil midir?

-Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinden muaf olan bir öğrencinin, söz konusu kılavuzdaki hesaplama tekniği ile oluşacak puanının, bu dersin hiçbir biçimde sınav puanına dahil edilmediği bir hesaplama tekniği ile elde edilecek bir puandan daha düşük olma ihtimali var mıdır?