İstanbul Bilişim mağdurları ne yapacak?

Elektronik perakendecisi İstanbul Bilişim adlı şirketin mağdur ettiği binlerce kişi haklarını almak istiyor. Şirket henüz konkordato ilan etmeden önce Manisa'da bulunan bir müşteri, tüketici hakem heyetine başvurdu ve olumlu karar aldı. Ancak buna rağmen parasını alamıyor! Peki mağdurlar nasıl bir yol izlemeli?

Abone ol

DUVAR - Piyasaya ucuz elektronik ürün satmakla bilinen İstanbul Bilişim (Retro Bilişim Hizmetleri Sanayi ve Dış Tic. Ltd. Şti) adlı şirketin mağdurları şikayetlerini çeşitli kurumlara yapmasına rağmen sonuç alamıyor. Binlerce insanın bedelini ödemesine rağmen ürünlerini teslim etmeyen şirketin geçtiğimiz ay konkordato ilan etmesinden dolayı mahkeme yolu da şu an için kapanmış görünüyor. Son olarak Manisa'daki bir tüketici dolandırıldığını söyleyerek tüketici hakem heyetine başvurdu. Heyet, kendisini haklı buldu ancak tüketici şirketin konkordato ilan etmesinden dolayı parasını bir türlü alamıyor. İstanbul Bilişim mağdurlarının avukatlığını yapan Hıdır Kırkıcı ise tüketicilere çağrıda bulunuyor: “Birikte ve örgütlü hareket edin.”

TÜKETİCİ HAKEM HEYETİ: TÜKETİCİLERİN HAKKI VAR

Manisa'da bulunan bir kişi geçtiğimiz Şubat ayında İstanbul Bilişim'den bir telefon sipariş etti. Telefon bedeli olarak 1500 lira ödeyen tüketici daha sonra ürününü alamayınca Cumhurbaşkanı İletişim Merkezi, savcılık, tüketici hakem heyeti ve Ticaret Bakanlığı'na başvurarak mağduriyetinin giderilmesini istedi.

Mağdur olan tüketicinin Manisa'daki Şehzadeler Tüketici Hakem Heyeti'ne yaptığı başvuru karara bağlandı. Hakem heyeti konuyla ilgili şu kararı verdi: “Şikayet edilen firmanın taahhüt ettiği sürede üzerine düşen edimi yerine getirmemesi sebebiyle tüketicinin sözleşmeden haklı olarak dönmek istediği ve ürün bedelinin tarafına iadesini istemesi hakkının bulunduğu... 6502 Sayılı kanunun 11'nci maddesinde yer alan seçimlik haklarından birinin şikayet edilen firma tarafından yasaya uygun olacağı yönünde heyetimizce fikir birliğine varılmıştır.”

İstanbul Bilişim... Dolandırıcılığın vadesi olur mu?

'BENİM GİBİ BİNLERCE İNSAN NE YAPACAK?'

Hakem heyetinin kendisini haklı bulmasına rağmen parasını alamayan tüketici, “Şirketin yarattığı mağduriyet kanunlar yoluyla yaptığı bir gasp yoludur. Benim devletim kanunlara uyan vatandaşın yanında ne zaman yer alacak? Elimde haklı bulunduğuma dair karar var ancak paramı alamıyorum. Mesela benim gibi binlerce insan ne yapacak?” diye soruyor.

MAĞDURLARA ÇAĞRI

Şirket konkordato ilan ettiği için söz konusu tüketici, şirketi icraya veremiyor. İstanbul Bilişim mağdurlarının avukatlığını yapan Hıdır Kırkıcı, tüketicilere bir çağrıda bulunuyor: “İstanbul Bilişim mağdurlarına çağrım, birlikte ve örgütlü hareket etmeleridir.”

Şirketle ilgili 10 Eylül'de bir dava görülecek. Bu davanın konkordato geçici mühletine itiraz ve müdahale konulu bir dava olduğunu söyleyen Kırkıcı şunları söyledi: “Bu duruşmaya kadar mağdurlar hem şirketin tutumunu takip etmeleri için hem de haklarını kendileri gibi mağdurlar ile savunmaları için asli müdahil sıfatıyla konkordato dosyasına dilekçe sunabilirler. 22 Ağustos 2020 tarihi itibariyle toplam 557 kişi ve kurum müdahil durumdalar, kalem memurları adli tatilde izne ayrıldıkları için hala çok sayıda eklenecek kişi bekliyor.”

Konkordatoyla ilgili düzenlemelerin yapılması gerektiğini belirten Kırkıcı şöyle devam etti: “Yasalarda konkordato düzenlemesi yapıldığından bu yana bu kadar fazla itiraz eden kişinin olduğu bir başka konkordato daha yoktur. Davayı görecek mahkemenin bu durumu ve halen atlatamadığımız korona virüsü salgınının ciddiyetini göz önüne alarak 10 Eylül’deki duruşmanın mahkeme salonu dışında geniş bir mekanda yapılması için derhal gerekli taleplerde bulunulmalıdır. Aksi halde müdahillerin hukuki dinlenilme hakları çiğnenmiş olacak, adil yargılanma haklarının ihlal edilmesi gündeme gelebilecektir.”

'KONKORDATO KALKARSA...'

Avukat Kırkıcı konkordatonun bir an önce kalkması gerektiğinin de altını çizerek şöyle devam etti: “Tüketici hakem heyetleri kendi görev alanlarına giren miktarlar yönünden neredeyse tamamen olumlu kararlar vermeye başladılar ancak konkordatonun alacaklılara etkisinden ötürü ne yazık ki buna dayanarak icraya konulamıyor  hak edilen bedel iadeleri alınamıyor. Konkordatoyu kaldırtmak istememizin sebebi tam olarak bu zaten, konkordato kesinleşirse icra ve dava yasağı aylarca geçerli olacak, vatandaş hukuki yollara başvuramayacak, başvursa da sonuçsuz kalacak. Şu anki haliyle konkordato kötü niyetli kişi ve şirketlerin istismarına son derece açık bir kurumdur. Zira yasada gereken evrakları toplayıp masrafını ödeyen kişilere derhal 3 ay konkordato geçici mühleti verilir deniyor, şartlar varsa bu süre 2 ay daha uzuyor. Konkordato komiserleri şirketin iç ilişkilerini ve işleyişini tam olarak bilemedikleri için genelde etkin bir denetim sağlanamıyor. Ayrıca İstanbul Bilişim mağduriyeti özelinde alacaklı kişilerin çoğunluğu tüketicilerdir. Yine yasaya göre tüketicilerin bedel iadesi alacaklarına herhangi bir imtiyaz tanınmamıştır, halbuki tüketicilerin alacakları da tıpkı işçilerin alacakları gibi imtiyazlı alacaklı olarak yasada tanınmalıdır. Zira tüketiciler bir mal veya hizmeti ihtiyaçlarını karşılamak yani kullanım değerinden yararlanmak için para ödeyerek satın alan kişilerdir.”

İstanbul Bilişim'in konkordatosu: Hiç bedel iadesi yapılmadı