İhalesi durdurulan metro hatları için 'çökme' uyarısı

İstanbul'da tünelleri açıldığı halde ihaleleri durdurulan metro hatları üzerinde bulunan evler için 'çökme' uyarısı: Tüneller beton kaplanmalı.

Abone ol

DUVAR - TMMOB Maden Mühendisleri Odası, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin ihalesini iptal ettiği 6 metro hattı ile ilgili “çökme” uyarısında bulundu. Maden mühendisleri, bazı hatlarda inşaatın başladığına dikkat çekerek “Tünellere beton kaplaması yapılmaz ve olduğu gibi bırakılırsa tünel içerisinde deformasyonlar artar, yüzeydeki yapılar da bundan etkilenir. Yüzeydeki deformasyonlar binalarda yapısal hasarlara yol açabilir” dediler.

Sözcü gazetesinden Özlem Güvemli'nin haberine göre, İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından  ihalesi iptal edilen Kaynarca-Pendik-Tuzla, Çekmeköy-Sancaktepe-Sultanbeyli, Ümraniye-Ataşehir-Göztepe, Kirazlı-Halkalı, Başakşehir-Kayaşehir, Mahmutbey-Bahçeşehir hatlarının durdurulması metro inşaatlarının başladığı noktalarda ciddi bir güvenlik riski yaratıyor. Konuyla ilgili TMMOB Maden Mühendisleri Odası tarafından yapılan değerlendirmede bazı projelerde imalatların yüzde 10'luk kısmının tamamlanmış durumda olduğu belirtilerek, “Yeraltında yapılan kazı ve inşaat çalışmaları şehir içinde ve yapılaşmaların yoğun olduğu alanların altında yapılmaktadır. Şehir içi tünelcilikte en önemli unsur yüzeydeki yapıların, yeraltında yapılan kazılardan ve inşaat çalışmalarından etkilenmemesidir. Bu sebeple yüzeyde ciddi bir izleme ve okumalar yapılarak yüzey etki haritaları çıkarılmaktadır” denildi.

'HASARA NEDEN OLABİLİR'

Maden mühendisleri metro için açılan tünelleri bekleyen tehlikeyi şöyle anlattılar: “Tünelin beton kaplaması yapılmaz ve olduğu gibi bırakılırsa, bekleme süresince tünel içindeki dikey ve yanal hareketler ölçülemediği için tünel içerisinde gerekli tedbirler alınamaz. Bu da hem tünel içerisinde deformasyonların artmasına hem de yüzeydeki yapıların da bundan etkilenmesine neden olacaktır. Yüzeydeki deformasyonlar, yapılarda/binalarda yapısal hasarlara yol açabilir. Bu nedenle bekleme süresince tünellerdeki deformasyonlar düzenli olarak takip edilmelidir. Tünellerde oluşan deformasyonlar ise işin tekrar başlaması sırasında ilave tahkimatlar yapılmasına, bu da maliyetlerin artmasına sebep olur. Su geliri bulunan tünellerde su gelişinin kesilmesi gereklidir. Suyun tünel içerisine alınması yüzeyde deformasyonlara sebebiyet verebilir. Yeraltı sularının kontrol edilmemesi tünel çevresinde bulunan alt yapıdaki su-kanalizasyon-enerji-iletim-doğalgaz hatlarının zarar görmesine neden olabilir. Durdurulan, kapatılan şantiyeler yaşam alanları içinde bulunduğu için çevre güvenliği sağlanmalıdır.”

PROJELERİN NE KADAR DURACAĞI BELLİ DEĞİL

Yeraltında açılan bir boşluğun doğanın dengesini bozduğuna dikkat çeken maden mühendisleri “Doğa bozulan bu dengeyi eski haline getirmeye çalışır. Doğanın bu davranışına karşı bir kuvvet oluşturmak için tünel içerisinden tahkimat (yapay güçlendirme) yapılır. Tünellerde yapılan bu tahkimat geçicidir. Bu işlem tamamlandıktan sonra tünellerin betonarmesi tamamlanarak, tünel taşıyıcı hale getirilir. İhalesi iptal edilen metro projelerin ne kadar duracağı henüz bilinmediğinden yeraltı kazıları ile açılmış olan tünellerin betonlanmasının tamamlanması gerekmektedir” dediler.