Erdoğdu: Çukurova Havalimanı ihalesi Limak-Kalyon-Cengiz için iptal edildi

2013 yılında temeli atılan, Adana, Mersin ve Osmaniye’ye hizmet verecek Çukurova Bölgesel Havalimanı ihalesi 26 Ekim’de yeniden yapılacak. CHP İstanbul Milletvekili Aykut Erdoğdu, “Çukurova Havalimanı adrese teslim yeniden ihale edilecek” dedi. Erdoğdu, 40 km mesafede 5 milyon kapasiteli Adana Havalimanı varken projeye, 12 milyon yolcu garantisi verilmesinin izahı olmadığını söyledi.

Abone ol

ANKARA – CHP İstanbul Milletvekili ve Meclis KİT Komisyonu üyesi Aykut Erdoğdu, Limak-Kalyon-Cengiz İnşaat Ortak Girişim Grubu’nun elenmesinin ardından iptal edilen Çukurova Havalimanı ihalesinin “peşkeş projesi”ne döndüğünü belirterek, “Saray müteahhitleri elendiği için iptal edilen ihale, adrese teslim yeniden yapılacak” dedi.
Erdoğdu konuya ilişkin yaptığı açıklamada, temeli 2013 yılında dönemin Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım tarafından atılan, Adana, Mersin ve Osmaniye illerine hizmet vermesi planlanan Çukurova Bölgesel Havalimanı ihalesinin 26 Ekim’de yeniden yapılacağına işaret ederek şunları söyledi:

“Projenin ilk ihalesi 357 milyon Euro yatırım maliyeti ve yap-işlet-devret modeli ile 2011 yılında yapılmıştı. Ancak ihaleyi alan firmanın verilen garantilere rağmen kredi bulamaması nedeniyle ihale 2015 yılında iptal edilmiş ve proje altyapı ve üstyapı olarak ikiye ayrılmıştı. Daha sonra bu yıl korona salgınının Türkiye’de yayılmaya başladığı günlerde 16 Mart’ta ihale açılmış ve 100 milyon Euro yatırım maliyetiyle ihaleyi Günbeton İnşaat ile Terminal Yapı Ticaret Ortak Girişimi kazanmıştı. İhaleye katılan saray müteahhitleri, yani Limak-Kalyon-Cengiz İnşaat Ortak Girişimi elenmişti. Ancak ihale, saray müteahhitlerinin kazanamaması üzerine iptal edildi ve hatta Ulaştırma Bakanı Mehmet Cahit Turhan görevinden alındı. Şimdi duyuyoruz ki, ihale şartnamesinde, idareyi devre dışı bırakacak değişiklikler yapılmış ve ödeme dengeleri tamamen yüklenici lehine düzenlenmiş.”

Aykut Erdoğdu

'İHALENİN GİDECEĞİ ADRES BELLİ'

Şartnamede bu yönde yapılan değişikliklerin ihalenin verileceği adresi işaret ettiğini kaydeden Erdoğdu, “Yüklenici lehine yapılan bu revizyonlar ihalenin gideceği adresi şimdiden ilan ediyor. 26 Ekim’de yapılacak ihalede bu sonucu hep birlikte göreceğiz. Umarım beni yanıltırlar” dedi. Yapılacak Çukurova Havalimanı’nın Adana Şakirpaşa Havalimanı’na 40 km mesafede bulunduğuna da işaret eden Erdoğdu, şöyle devam etti:
“Hemen yanında büyük bir havalimanı olan Çukurova Havalimanı için 12 milyon yolcu garantisi verildiği söyleniyor. Adana Şakirpaşa Havalimanı’nın yıllık kapasitesi 5 milyon olduğu ortadayken bu havalimanı için 12 milyon yolcu garantisi verilmesinin izahı yok. Çünkü son 5 yılda Adana Havalimanı’ndaki yolcu sayısı belli. 2016’da 5 milyon 585 bin olan yolcu sayısı, 2018’de yerinde sayarak 5 milyon 630 bin olmuş. 2019’da ise ekonomik durgunlukla beraber 5 milyon 57 bine gerilemiş. Bu rakamlar ortadayken 12 milyon yolcu garantisi vermeleri, vatandaşın dişinden tırnağından artırarak ödediği vergileri, bu müteahhitlere aktaracaklarını gösteriyor.”
Kamu özel işbirliği (KÖİ) ile yapılan havalimanlarının hazineye maliyeti ortadayken, bu havalimanında da aynı modelin tercih edilmesinin yanlışlığına vurgu yapan Erdoğdu, “Türkiye’de bir yağma düzeni yarattılar. KÖİ mevzuatının dağınık olduğu ve çerçeve bir kanun gerekliliği resmi raporlarda ifade edilirken, AKP iktidarı hala KÖİ projelerini, yandaş müteahhitlerinin bütün risklerini halkın sırtına yüklemeye ve ülkenin önemli bir kaynağını bunlara aktarmak amacıyla kullanmakta ısrar ediyor” diye konuştu.

'İPTAL GEREKÇESİ TAM OLARAK AÇIKLANMALI'

Ulaştırma Bakanı Adil Karaismailoğlu’nun, 16 Mart’ta yapılan ihalenin iptaline gerekçe olarak gösterdiği “güvensizliğin” ne olduğunu açıklamak zorunda olduğunu da söyleyen Erdoğdu, şu görüşleri dile getirdi:
“İhale tarihi ile iptal tarihi arasında ne değişmiştir ki, ihale hemen kısa bir süre içinde iptal edilmiştir. Bu durum kamuoyuna açıklamalıdır. Hemen yanında devletin işlettiği Adana Şakirpaşa Havalimanı’na rakip fakat özel sektörün işleteceği yeni bir havalimanı açmanın amacı nedir? Çukurova Havalimanı’nın geleceği de Kütahya, Afyonkarahisar ve Uşak arasına inşa edilmiş Zafer Havalimanı’na benzeyecek. Zafer Havalimanı için yıllık 1 milyon 279 bin yolcu garantisi verilmişti. Ancak 2019’da toplam 82 bin yolcu bu havalimanını kullandı. Aradaki bu korkunç fark nedeniyle her yıl yüklenici şirketin cebine kamudan milyonlarca Euro aktarılıyor. Aynısının bu havalimanında da olacağını görmek için kahin olmaya gerek yok, AKP’nin 18 yıllık icraatına bakmak yeterli.” (DUVAR)