Grev dalgası sonuç verdi: Deutsche Bahn ve makinist sendikası anlaşmaya vardı

Almanya'da ulusal demiryolu işletmecisi ve GDL sendikası arasında varılan anlaşma, haftada 40 saat çalışanların haftada 35 saat çalışanlardan yaklaşık yüzde 14 daha fazla kazanmasını öngörüyor.

Abone ol

DUVAR - Almanya'nın ulusal demiryolu işletmecisi Deutsche Bahn (DB) ve toplu iş sözleşmesi konusunda talepleri karşılanmayarak son aylarda grev eylemlerine hız veren GDL sendikası arasında anlaşmaya varıldı. Sekiz aydır devam eden anlaşmazlık sonunda varılan anlaşmayla, makinistlere haftalık çalışma saatlerini azaltma seçeneği sunulacak. 

Reuters haber ajansının aktardığına göre, DB, varılan anlaşma uyarınca, makinistler için 2029'a kadar çalışma saatlerini haftada 35 saate kadar indirebilecekleri bir 'çalışma saati koridoru' oluşturacak. Halihazırda haftada 40 saat çalışan makinistlerin ücretlerinde ise bu süreçte bir düşüş olmayacak. Haftada 35 saatten fazla çalışan makinistler ise çalıştıkları fazladan her bir saat için yüzde 2,7 daha fazla kazanacak. Örneğin, haftada 40 saat çalışanlar, haftada 35 saat çalışanlardan yüzde 14 daha yüksek ücret alacak.

GDL: DİĞER SENDİKALAR İÇİN ÖRNEK TEŞKİL EDİYORUZ

DB Personel Müdürü Martin Seiler, "Çalışanların haftalık çalışma saatlerini kendilerinin belirleyebilmesiyle birlikte, demiryolu meslekleri genel anlamda daha çekici bir hal alacak ve performans ödüllendirilmiş olacak" diye konuştu. GDL sendikasının başkanı Claus Weselsky ise "Bu ücret anlaşmasıyla, tarihi bir atılım gerçekleştirdik ve böylelikle bu ülkedeki diğer sendikalara bir örnek teşkil ettik" açıklamasında bulundu.

'EMEĞİN GELECEĞİ'

Almanya'da son aylarda enflasyonun da etkisiyle özellikle havayollarını, demiryollarını ve toplu taşımayı etkileyen iş bırakma eylemleri yapılıyor. DB ve GDL de bu süreçte haftalık çalışma saatleri ve ücretler konusunda anlaşmaya varamıyordu. GDL, bu süreçte ülke çapında bir dizi grev eylemi çağrısında bulundu, makinistler bu kapsamda iş bıraktı.

Bugün varılan anlaşmayı değerlendiren ekonomistler de çalışanlara daha fazla ücret karşılığında daha fazla çalışma ya da daha tersini yapma olanağı tanıyan anlaşmanın 'esnekliğini' övdü. Almanya merkezli ekonomi enstitüsü Ifo'dan Clemens Fuest, "Bu, kalifiye eleman eksikliği karşısında haftalık çalışma saatlerini zorla azaltmaktan daha iyi" dedi. İstihdam Araştırmaları Enstitüsü'nden (IAB) Enzo Weber de çalışa saatleri konusunda kendi kendine karar verme şansını 'emeğin geleceği' olarak nitelendirdi.

ŞUBAT 2026'YA KADAR BAŞKA GREV YAPILAMAYACAK

Geriye dönük olarak 1 Kasım 2023 tarihinden itibaren geçerli olacak anlaşma kapsamında, taraflar, Şubat 2026'ya kadar grev yapılmasını engelleyecek bir 'barış yükümlülüğü' konusunda de uzlaşmaya vardı. Anlaşma kapsamında, çalışanların ücretlerinde iki kısım halinde 420 euroluk bir artış yapılacak ve çalışanlara bir defaya mahsus olmak üzere 2 bin 850 euroluk 'enflasyon tazmini' sağlanacak.

(DIŞ HABERLER SERVİSİ)