DSİ Müdür Yardımcısı Kasap: İstanbul’da üç ay kadar daha su var

TBMM Depremlere Karşı Alınabilecek Önlemleri Araştırma Komisyonu'nda konuşan Devlet Su İşleri Genel Genel Müdür Yardımcısı Oğuz Kasap, Melen Barajı’ndaki güçlendirme çalışmalarının 2024–2025 yıllarından önce tamamlanacağını kaydetti. Kasap, “İstanbul’da üç ay kadar daha su var. Ekim, kasımdan itibaren yağışlarla beraber su toplanıyor ve dolayısıyla bundan sonra da herhangi bir sorun olacağını düşünmüyoruz” dedi. 

Abone ol

ANKARA- TBMM Depremlere Karşı Alınabilecek Önlemleri Araştırma Komisyonu, AK Parti Sakarya Milletvekili Recep Uncuoğlu başkanlığında toplandı. Komisyonda Karayolları Genel Müdürlüğü, TCDD İşletmesi Genel Müdürlüğü, TCDD Taşımacılık AŞ Genel Müdürlüğü ile Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürlüğü yetkilileri sunum yaptı.

'İSTANBULDA OLASI DEPREME KARŞI KÖPRÜ VE VİYADÜKLER GÜÇLENDİRİLDİ'

Karayolları Genel Müdürü Abdulkadir Uraloğlu, olası bir deprem durumunda yol, köprü, tünel ve viyadüklerin ulaşım hizmeti vermesinin hayati önem taşıdığını ifade ederek, İstanbul'da şiddetli deprem ihtimali dikkate alınarak FSM, Haliç ve 15 Temmuz Şehitler Köprüsü'nün de arasında bulunduğu köprü, viyadük ve tünellerde depreme karşı güçlendirme çalışmaları yapıldığını söyledi. Uraloğlu, bu çalışmalara harcanan bütçenin ise 2 milyar 260 milyon lira olduğunu kaydetti.

'ANKARA- İSTANBUL YHT 2021 ORTASINDA TAMAMLANACAK'

 TCDD Genel Müdürü Ali İhsan Uygun, menfezlerin denetiminin, değişen yağış rejimleri de dikkate alınarak yapıldığını belirterek, demiryolu hatlarının bakımıyla ilgili de yeterli sayıda bakım birimi bulunduğunu ifade etti. Yeni projelendirilen demir yolu hatlarının zemin etütlerinin depremsellik dikkate alınarak yapıldığını işaret eden Uygun, Avrasya Tüneli ve Marmaray'da sürekli bilgi aktaran deprem sensörleri bulunduğunu, olası bir durumda müdahale edildiğini söyledi.

Ankara-İstanbul güzergâhındaki Yüksek Hızlı Tren çalışmalarının zorlu bir zemin koşulları altında devam ettiğini belirten Uygun, 2021 yılının ortasına doğru çalışmaların tamamlanacağını kaydetti. Uygun, TCDD’ye 2020 yılında 15,9 milyon TL deprem ödeneği verildiğini, kurumun pandemi gerekçesiyle bu ödeneğin 13,2 milyonunu kullanmadığını da aktardı.

 TCDD GENEL MÜDÜRÜ UYGUN : “ÇORLU TREN KAZASINDAN DERS ÇIKARTTIK”

 Komisyon toplantısında CHP Adana Milletvekili Müzeyyen Şevkin, TCDD Genel Müdürü Uygun’a Çorlu tren kazasını hatırlatarak, menfezlerin kontrollerinin ve bakımlarının yapılıp yapılmadığını sordu. Uygun, “Çorlu davası, maalesef çok dramatik, acı bir durum. Hepimiz çok üzgünüz ama mahkeme süreçleri de devam ediyor. Bu konu üzerine çok spekülasyon yapılıyor, insanların acıları maalesef devam ediyor. Bir daha böyle kazaların yaşanmaması için bunlardan ders çıkartmaya odaklanıyoruz. Üzerinde seyahat eden insanımızın can güvenliğini bir emanet olarak görüp, dersler çıkartarak önlem almak durumundayız. Hem teknoloji hem de insan kaynağı olarak bütün denetimleri yaparak çabalıyoruz” dedi.

TCDD ÖZELLEŞTİRME: TALEP VE TALİP ÇIKMADI

TCDD Taşımacılık Aş. Genel Müdür Yardımcısı Doç. Dr. Fikret Şinasi Kazancıoğlu, yolcu ve yük taşımacılığı işinin özelleştirileceğine yönelik iddialara şu yanıtı verdi:

“6461 sayılı kanun demir yolu hizmetlerinin aynı zamanda özelleştirilmesiyle ilgili bir yasa ama şu ana kadar kamu hizmet yükümlülüğü gereği bu işe özel sektörden bir talep ve talip çıkmadı. 2021 için ihaleyle belirleneceği doğrudur, ancak 2020 Aralık ayı itibarıyla henüz Ulaştırma Düzenleme Genel Kuruluna bir müracaat olduğunu duymadık. Öyle görülüyor ki 2021’de de yine yolcu ve yük taşımacılığını biz yapacağız” dedi.

 'PAT SAHALARINDA DA SORUN YAŞANABİLİR'

Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü Genel Müdür Yardımcısı Erhan Ümit Ekinci, kurum bünyesindeki tüm havalimanlarının güncel acil durum planı bulunduğunu kaydetti.

Deprem konusunda genelde binaların akla geldiğini ancak pist, apron ve taksi yolunda da (PAT sahası) sıkıntılar yaşanabileceğine dikkat çeken Ekinci, uygun değerde yapılmayan PAT sahalarında zemin problemleri nedeniyle zaman zaman sıkıntı oluşabildiğini aktardı.
Bu kapsamda Van Depremi'nden sonra piste bağlı taksi yolunda zaten mevcut bulunan kılcal çatlakların daha fazla büyüdüğünü tespit ettiklerini belirten Ekinci, depremin ardından gerekli önlemleri alarak onarım yaptıklarını söyledi. Çukurova Havaalanı ihalesine ilişkin de konuşan Ekinci şöyle dedi: Yedi ay önce yaptığımız ihaleye göre devlet 3 kat daha fazla para kazanacak. Burada farklı anlaşılan, yanlış anlaşılan bir konu daha var Sayın Vekilim, onu da düzeltmek isterim: Yolcu garantisi. Adana’nın şu andaki mevcut yolcusu Sayın Milletvekilimin de söylediği gibi yı llık ortalama 5 milyon. Bizim Çukurova Havalimanı’nda ihalede garanti ettiğimiz yolcu sayısı –burası çok önemli- toplam on iki yıl süreyle yolcu garantisi veriyoruz yani 12 milyon yolcu değil, toplam 12 milyon yolcu garantimiz var ve yolcu garantimiz iç hatlarda yıllık 2 milyon 300 bin, dış hatlarda da 300 bin. Bu rakam her yıl belirli hesaplamalarla, kademelerle artıyor, on ikinci yılın sonunda çok cüzi miktar yani yine 3 milyonu bile geçmiyor, öyle söyleyebilirim. Toplamda yıllık maksimum 3 milyon yolcu garantimiz var. Yani yıllık ortalama tüm on iki yılı düşünecek olursak 2,5 milyon gibi bir yolcu garantisinden bahsediyoruz. 12 milyon yolcu garantisi, öyle bir yanlış algı var efendim kamuoyunda, 12 milyon yolcu garantisi yıllık değil, on iki yıl yolcu garantisi var, onu düzeltmek isterim” dedi.

CHP’Lİ ZEYBEK MELEN BARAJINI SORDU

Tarım Orman Bakanlığı Devlet Su İşleri Genel Genel Müdür Yardımcısı Oğuz Kasap da komisyonda sunum gerçekleştirdi. CHP İstanbul Milletvekili Gökhan Zeybek, Kasap’a İstanbul’un su ihtiyacını karşılamak için yapılan Melen Barajı’ndaki güçlendirme çalışmalarına ilişkin, “Zemin özellikleri farklılık gösteren sıvılaşma eğilimi olan yerde, zemin güçlendirilse bile bu uzunluktaki bir silindirle sıkıştırılmış beton baraj gövdesinin, 675 milyon metreküplük su rezervinin basıncına nasıl dayanacağını öngöremediniz” diye sordu.

 DSİ MÜDÜR YARDIMCISI: “MELEN BARAJINDA 3 ÇATLAK VAR”

 Devlet Su İşleri Genel Genel Müdür Yardımcısı Oğuz Kasap, Melen Barajı’nda 3 yerde çatlak olduğunu ifade ederek, şöyle konuştu:

“Melen Barajı, ilk planlama esnasında kil çekirdekli kaya dolgu olarak düşünülmüş ama o bölgede yapılan çalışmada uygun evsatta kil bulunamamış. Yine uygun evsatta kaya da bulunamamış. Dolayısıyla ön yüzü beton kaplı kayaya dönülmüş. Onda da birtakım engeller oluşmuş. Oradaki kazı derinliği çok belirgin değil. Ne yapılması lazım? Bunun en emin yolu, dolu savağın gövdenin üzerine alınması. Bu da ya SSB dediğimiz silindirine sıkıştırılmış beton ya da “hard fiil” dediğimiz beton barajlar yine gündeme geliyor. Bütün bunların çalışması neticesinde SSB’ye karar verilmiş ama SSB, ülkemizde başarıyla uygulanan bir metot. “Talveg” dediğimiz dere veyahut da akarsu tabanıyla sol sahilde yine sorun yok, sağ sahilde biraz sıkıntı var. Bizdeki çatlaklar da baktığımız zaman 3 tane. O çatlaklar esas derz. Çatlaklar içerisinde aslında epoksiyle de kapatılabilir ama biz yine de orayı da bir membranla kapatarak içerideki galerilerde suyun girişini de engellemeye çalışacağız.”

 “İSTANBUL’A YETECEK 3 AY DAHA SU VAR “

CHP’li Zeybek’in İstanbul rezervuarlarda bulunan su miktarının barajların yüzde 22,4’üne düştüğünü söylemesi üzerine Kasap, her 10 yılda bir kuraklığının yaşandığını belirterek,

“Bizim hesaplarımıza göre İstanbul’da üç ay kadar daha su var. Ekim, kasım aylarından itibaren yağışlarla beraber su toplanıyor ve dolayısıyla bundan sonra da herhangi bir sorun olacağını düşünmüyoruz. Yani aralık, ocak, şubat aylarında mutlaka gelen yağışlarla dolduracağız. İstanbul için öngördüğümüz 2024–2025 yıllarından önce Melen’i bitireceğiz” ifadelerine yer verdi.