Cumhurbaşkanlığından 2022 hedefi: Raylı sistemleri belediyelerden alıp bakanlığa vermek

Cumhurbaşkanlığı, yerel yönetimlere ait raylı sistem projelerinin tamamını bakanlığa devretmek için harekete geçti. Raylı sistemlerin Ulaştırma Bakanlığına devri için yasal düzenleme yapılacak.

Abone ol

DUVAR - Cumhurbaşkanlığının 2022 Yıllık Programı, pazartesi günü Resmî Gazete'de yayınlandı. Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Strateji ve Bütçe Başkanlığı tarafından hazırlanan program Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan'ın imzasıyla onaylandı.

Cumhurbaşkanlığının 2022 hedeflerinden biri de, şehirlerdeki raylı sistem projelerinin belediyelerden alınıp, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'na devredilmesi oldu. Yıllık programın 2.4.5. kısmındaki Kentsel Altyapı başlıklı bölümde, 2022'ye dair tedbir ve hedefler sıralandı. Bu hedefe göre, yeni yılda devir için yasal düzenlemeler yapılacak.

YENİ YILDA DEVİR İÇİN YASAL ALTYAPI HAZIRLANACAK

Cumhurbaşkanlığı programında devir işleminin amacı, 'ulaşım politika ve kararlarının koordineli bir şekilde alınması ve imar kararlarıyla uyumlu bir şekilde alınması" olarak gösterildi. Raporda bu konuda alınacak tedbir ve uygulanacak politika şöyle açıklandı: "Kent içi raylı sistem projelerinin incelenmesi, onaylanması ve belediyelerin raylı sistem projelerinin Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından devralınmasına ilişkin usul ve esasları düzenlemeye yönelik yönetmelikler hazırlanacak, raylı sistem tasarım kılavuzları güncellenecek, istatistiki veri altyapısı oluşturulacaktır."

Hedefin uygulanmasında Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı sorumlu olacak, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ve yerel yönetimlerle işbirliği yapılacak. Programda hedef 2 maddeyle açıklandı:

"1- Kent içi raylı sistem projelerinin incelenmesi ve onaylanmasına ilişkin mevzuat tamamlanacaktır.
2- Belediyelerin raylı sistem projelerinin Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından devralınmasına ilişkin usul ve esasları düzenlemeye yönelik yönetmelik hazırlanacaktır."

Cumhurbaşkanlığı programına göre Türkiye'de 12 büyükşehirde raylı sistemle toplu taşıma yapılıyor. İstanbul'da Marmaray dahil 250 kilometre, İzmir'de 177, Ankara'da ise 102 kilometrelik raylı sistem ağı bulunuyor. 

2022 hedefleri arasında, ülkedeki tüm toplu taşıma sistemlerinde tek ödeme kartı kullanılması da var. 2022'de ortak kart projesinin pilot illerde uygulamaya konması hedefleniyor. 

'U' TARTIŞMASIYLA GÜNDEM OLMUŞTU

Ulaştırma Bakanı Adil Karaismailoğlu, eylül ayında yaptığı paylaşımda "İstanbul'da metronun yeni simgesi U" paylaşımı yapmıştı. O dönem tartışmalara sebep olan konuyla ilgili, "Bakanlık olarak inşa ettiğimiz metroların logosunu Ulaşım'ın 'U'su yapıyoruz" demişti. 

İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Raylı Sistem Daire Başkanı Doç. Dr. Pelin Alpkökin, BirGün’e yaptığı açıklamada Ulaştırma Bakanlığı’nın İstanbul’da yapımı devam eden beş yeraltı metro projesi bulunduğu ifade etmişti. Alpkökin bunlardan 3’ünün İBB Metro İstanbul'la entegre olduğunu ve tamamlanınca İBB’ye teslim edileceğini söylemişti. Alpkökin, "Ulaştırma Bakanlığı’nca yapımı devam eden ve İstanbul Yeni Havalimanı’na giden diğer iki metro hattının Ulaştırma Bakanlığı tarafından işletileceği ve bunun için bir şirket kurulacağı söyleniyor. Bu sebeple son iki yılda Metro İstanbul A.Ş.’den birçok teknik kadro bu şirkete geçmek için istifa etti. Söz konusu bu iki hattın test ve devreye alma süreçleri ve işletilmesi için Ulaştırma Bakanlığı’ndan İBB’ye herhangi bir talep gelmedi” demişti.

İBB Ulaşımdan Sorumlu Genel Sekreter Yardımcısı Orhan Demir de “Bakanlık bugüne kadar birçok metro yaptı ve farklı metro simgesi koymak gibi bir uygulamaya gitmedi. Zannediyorum ki şimdi Gayrettepe metro hattını da devretmeyecekler. Bu hattı Bakanlık kendisi işletecek, o nedenle de kendisine başka bir metro amblemi seçmiş gibi görünüyor" ifadelerini kullanmıştı. (HABER MERKEZİ)