Beton mikserleri neden hızlı gidiyor?

Son yıllarda karıştıkları ölümlü kazalarla gündeme gelen beton mikserlerinin trafikte aşırı hız yapmasının altında ekonomik nedenler yatıyor. Betonun donmaması için 2.5 saatte inşaata ulaşması gerekiyor, şoför de ne kadar çok sefer yaparsa aldığı prim artıyor....

Abone ol

DUVAR - İstanbul Maslak’ta önceki gün bir kişinin ölümüne yol açan beton mikseri kazasından sonra akıllara bu araçların ne kadar güvenli olduğu, şoförlerin eğitimli olup olmadığı, araçların denetlenip denetlenmediği, trafikte neden bu kadar hızlı yapmaya çalıştıkları, şoförlerin haftada kaç gün, kaç saat çalıştığına ilişkin sorular geldi...

Hürriyet'in haberine göre, inşaat sektörünün en önemli malzemesi olan betonun taşınmasında kullanılan beton mikserlerinin yükledikleri hazır betonu inşaat alanına ulaştırması için en fazla 2.5 saati bulunuyor. Eğer en geç 2.5 saat içinde mikserlerdeki beton inşaat alanına ulaşmazsa beton donuyor ve kullanılamaz hale geliyor. Bu yüzden şoförler zaten yoğun olan İstanbul trafiğinde daha hızı gitmek zorunda kalıyor. Beton donmadan inşaat alanına gidilmeye çalışılıyor.

ASGARİ ÜCRETLE ÇALIŞIYORLAR

Şoförlerin yollarda hız yapmasının başka bir nedeni daha var. O da daha fazla para kazanmak. Şoförler genellikle asgari ücret ile çalışıyor. Ancak yaptıkları işe göre daha fazla para kazanmaları mümkün. Bir şoför ne kadar fazla sefer yaparsa, o kadar fazla para kazanıyor. Şirketlere göre değişmekle birlikte ya yaptıkları sefer başına ya da çalıştıkları saate göre ek ücret alıyor. Bu uygulama ile 1300 lira net maaşı olan şoför ne kadar fazla çalışır ve ne kadar hızlı olursa parasını katlayabiliyor. Çalışma saatine göre bir şoför net maaşının dışında maaşını 1600 lira kadar artırabiliyor.

PRİM SİSTEMİ HIZLI OLMAYA ZORLUYOR

Bir beton firmasının yöneticisi de sektördeki söz konusu işleyişi doğrular nitelikte konuşuyor: Şoförlere prim vermezsek işleri yetiştiremeyiz. Sefer başına ücret alacaksın dediğimiz zaman şoförü durduramıyoruz. Daha çok sefer yapabilmek için canla başla çalışıyor. Eğer ham maaşları olsa sadece betonu yerine ulaştırdıktan sonra başka bir iş almak için hızlı olmaz.”

Türkiye İnşaat Malzemesi Sanayicileri Derneği (Türkiye İMSAD) Başkanı Fethi Hinginar da, mikser kazalarındaki ana sorunun acelecilik olduğuna dikkat çekiyor. Şoförlerin 2-2.5 saat dayanma süresi olan betonu yerine ulaştırmak için acele ettiğini belirten Hinginar, “İstanbul trafiği malum. Şoförler de prim ve ek kazanç için günde 2-3 tur yapmak istiyorlar. Bir de beton yerine zamanında gitmezse donar ve müşteri kaybetme riski de oluşur. Tüm bu nedenler trafik kazalarına davetiye çıkarıyor” diyor. Hingar, benzer sorunların hafriyat kamyonları için de geçerli olduğunun altını çiziyor.

ŞOFÖR: GEÇ KALIRSAK CEZA ALIYORUZ

Beton mikseri kullanan bir şoför de şunları söyledi: “Bazı şoförlerin hızlı gittiği doğrudur. Ancak başka çaresi yok. Eğer betonu zamanında yetiştiremezse ağır cezalarla karşı karşıya kalabiliyor. İşinden olabiliyor. Bir de verilen maaşlar düşük. Prim alamazsa eğer aldığı maaşı yetmiyor. Prim alabilmesi için de hızlı olması ve daha fazla sefer yapması gerekiyor.”

İstanbul'da 2500 çalışan beton mikseri aracı bulunuyor.