Almanya basını: Yunan armatörler Rusya'nın petrolünü taşıyor

Yunanistanlı armatörlerin, Rusya’ya yönelik yaptırımların 'by-pass' edilmesine aracılık ettiği belirtildi.

Abone ol

DUVAR - Almanya basını, Ukrayna’ya işgalinin ardından Rusya’ya yönelik yaptırımlarla ilgili önemli bir gelişmeyi gündeme taşıdı. Frankfurter Allgemeine gazetesinde yer alan ve Yunanistan’ın muhalif basınına yansıyan bilgilere göre, Yunanistanlı armatörler Rusya’ya uygulanan yaptırımların by-pass edilmesine aracılık ediyor. Frankfurter Allgemeine gazetesine göre, Yunan armatörler Rus petrolünü taşımaya devam ediyor ve bu işlemden kayda değer kâr elde ediyorlar.

“Yunan tankerleri Putin'in kasasını dolduruyor” başlıklı haberde, “Ukrayna'da savaşın patlak vermesinden bu yana Yunan armatörler, pek çok kişinin çirkin bulduğu bir yönlerini gösteriyorlar” denildi.

DEV ŞİRKETLER, DEV FİLOLAR

Yunanistan’da ana muhalefet partisi Syriza’ya yakın duran medya kuruluşlarına da yansıyan haberde, Atina’da iktidara yakın olan Angelicoussis Group, Navios Maritime Holdings, Capital Maritime & Trading Corp ve Evangelos Marinakis yönetimindeki holdingler gibi armatörlük şirketlerine atıfta bulunuluyor. Angelicoussis Group, 150 dev tanker gemisiyle dünya akaryakıt piyasasında önemli rol oynuyor.

Rus petrolünü taşıyan şirketler Frankfurter Allgemeine gazetesinin konuyla ilgili sorularını yanıtsız bırakıyor. Aynı şekilde, Yunan Armatörler Birliği de ilgili sorulara yanıt vermekten kaçınıyor.

Frankfurter Allgemeine gazetesinin haberinin devamında, şu ifadeler yer alıyor: “AB ambargosu, ham petrol için Aralık 2022'ye ve ham petrol ürünleri için Şubat 2023'e kadar yürürlüğe girmeyeceği için Yunan armatörler toplu halde Rus petrolü taşıyor. Analist Maria Bertzeletou, ‘Rus petrolü Yunan armatörlerin ticarî aktivitelerinin merkezinde yer alıyor’ diyerek şunları ekliyor: ‘Bu yüzden ellerinden geldiğince uzun süre petrolü ellerinde tutuyorlar.’ Analiz firması S&P Global'in tahminlerine göre, geçtiğimiz haftalarda Rus petrolünün yüzde 51'i Yunan armatörler, yüzde 19'u Rus tankerleri ve yüzde 6'sı Çin tankerleri tarafından taşındı.”

KARLAR ÜÇE KATLANDI

Haberin devamında şu bilgiler öne çıkıyor: “Yunan armatörler (savaşa rağmen) çok iyi durumdalar; muazzam ölçüde artan navlun oranlarından muhteşem kazanç elde ediyorlar. Bloomberg ajansına konuşan gemi simsarları, küçük bir geminin, Vladivostok'un doğusundaki Rus ham petrol terminali Kozmino'dan Çin'e Sibirya boru hattı petrolünü taşımak için 1,6 milyon dolar kazanabileceğini, bunun da savaş öncesine kıyasla üç kat daha fazla olduğunu söyledi. Şubat ayında açıklanan verilere göre, Angelicoussis gibi bazı operatörler itibarlarının zedelenmesinden korktukları için bu anlaşmalardan kaçınırken; Yunan armatörler Avin International Ltd. ve Estoril Navigation Ltd. gibi diğerleri anlaşmalara uyuyor. Avin, Yunanistan'ın en büyük sanayi gruplarından biri olan ve ağırlıklı olarak rafinaj sektöründe faaliyet gösteren Vardinogiannis ailesine ait.”

Frankfurter Allgemeine haberinin devamında, sıvı maddelerin taşınması için Avrupa tanker filosunun yüzde 59'unu ve küresel tanker filosunun yüzde 21'ini kontrol eden Yunanistanlı armatörlük şirketleri hakkında, “Milyarder George Economou ve denizcilik şirketi TMS Tankers, şu anda Rus petrolünün en büyük Yunan nakliyecisi konumunda. (Şirketin gemilerinin Rus petrolünü taşımak için) Geçtiğimiz iki ay içinde 25 kez denize açıldığı söyleniyor. Economou'nun hemen ardından Yunan girişimci Constantinos Martinos'un Thenamaris Gemi İşletmeciliği geliyor. Lloyd's List'in haberine göre, mayıs ve haziran ayları arasında Yunanlı armatörler, Rus petrolü için yaptıkları seferleri yüzde 41 oranında arttırdı” bilgilerine de yer verildi.

İKTİDAR İLE YAKIN İLİŞKİLER

Frankfurter Allgemeine gazetesinin haberinde, ismi geçen şirketler, muhafazakâr Yeni Demokrasi iktidarı ile olan yakın ilişkileri ile öne çıkıyor. Şirket yetkililerinin bir kısmı geçtiğimiz dönemde merkez sol Syriza ile de yakın ilişkiler geliştirmişti.

Yunanistanlı armatörler, gemicilik sektörünün dışında da ekonomi alanındaki varlıklarıyla da öne çıkıyor. Bazı armatörler spor kulüpleriyle medya kuruluşlarını kontrol ediyor.