Akcura: İşveren için en iyi şoför, mola yapmayan şoför

Mevzuata göre otobüs şoförlerinin mola kullanması zorunlu ama ulaştırma eğitmeni Hüdai Akcura, “İşveren için en iyi şoför, mola vermeyen şofördür” diyor...

Google Haberlere Abone ol

Osman Çaklı

DUVAR - Geçtiğimiz aylarda Manisa, Uşak ve Balıkesir'de meydana gelen otobüs kazalarının sürücülerin direksiyonda uyuyakalması olduğu iddia edildi.

Başka bir kazada ise ölen sürücünün yakınları, sürücülerin mola yapamadığını söyledi. Özel şirketlerde ulaştırma, taşımacılık ve araç mevzuatı üzerine eğitim veren Hüdai Akcura, birçok sürücünün, işini kaybetmemek adına mola kullanmadan yola devam ettiğini söyledi.

BÜYÜK ARAÇLI KAZALARDA KAMYONETLER İLK SIRADA

Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik İstatistik Bülteni, 2021'in ilk 8 ayında toplamda 112 bin 362 kazada bin 242 kişinin öldüğünü rapor etti. TÜİK verilerine göre 2009 yılından bugüne ölümlü trafik kazalarında yarı yarıya azalma var. Bunun nedeni olarak mevzuatlarda yapılan düzenlemeler, insanların kurallara riayet etmesi gösteriliyor. Fakat trafik kazaları her yıl binlerce insanın ölmesine neden oluyor. Emniyet Genel Müdürlüğü'nün raporuna göre büyük araçlar arasında yıl içindeki kaza verileri şöyle: Kamyonet 23 bin 669, 3 bin 284 minibüs, 3 bin 274 kamyon ve 2 bin 282 otobüs. Raporda büyük araçların yaptığı kazalarda kaç kişinin öldüğü bilgisi yer almadı.

Araç türlerine göre kazalarda kamyonetler ilk sırada yer alıyor.

ASLİ KUSURLULAR BÜYÜK ORANDA SÜRÜCÜLER

Yine raporda yer alan bilgilere göre, 2021'de meydana gelen 112 bin 362 trafik kazasının 98 bin 935'inde sürücüler kusurlu bulundu. Diğer kusurlular ise sırasıyla şöyle oldu: Yaya 8 bin 609, araç 2 bin 891, yolcu bin 489. Sürücülerin kusurlu olduğu kazalar istatistiklerde büyük çoğunluğu oluştururken, kusur tanımı şöyle yapıldı: "Araç hızını yol, hava ve trafiğin gerektirdiği şartlara uydurmamak." Tanımı yapılan kusurdan dolayı 37 binin üzerinde kazanın meydana geldiği belirtildi.

'İSTATİSTİKLER GÖRMEMİZ GEREKENİ GÖSTERMİYOR'

Hüdai Akcura, "Ticari amaçla yük taşımacılığı yapan araçların şoförlerinin 24 saatlik herhangi bir süre içinde; toplam olarak 9 saatten ve devamlı olarak 4 buçuk saatten fazla araç sürmeleri yasaktır" dedi. 

Hüdai Akcura

Akcura'ya göre Emniyet Genel Müdürlüğü istatistikleri tam anlamıyla gerçeği ortaya koymuyor. Yük taşımacılığında sürücülerin zamanla yarıştığına dikkati çeken Akcura, sorunu şöyle anlattı: “Gece 00:00'da Antalya’dan yola çıkan kamyonun, öğlen 13:00'e kadar görevini tamamlaması gerekiyor. Yüzlerce kamyon bu güzergahta zamanla yarışıyor. Çoğu, tek sürücü olan bu araçların belirlenen saatte İstanbul halinde olması isteniyor."

'MOLA KULLANMA ZORUNLULUĞU VAR AMA TESİS YOK'

Şoförlerin en fazla 6 günlük araç kullanma süresinden sonra bir günlük tatil kullanma zorunluluğu olduğunu ifade eden Akcura, mevzuattan söz ederek, "Sürücüler sürekli 4,5 saatlik araç kullanma süresi bitiminde, eğer istirahate çekilmiyor ise en az 45 dakika mola almaları mecburidir. Bu molalar sürekli 4 buçuk saatlik araç kullanma süreleri içerisinde, en az 15 dakikalık molalar şeklinde de kullanılabilir" şeklinde konuştu. Sürücülerin mevzuatta yer alan hükümlere göre belirle saatler aralığında mola zorunluluğundan söz edilse de mola kullanma yerlerinin sorunlu olduğunu sözlerine ekleyen Akcura, birçok karayolunda bu ihtiyacın giderilmesi için alan bulunmadığını belirtti: "Sürücüler güvenlik nedeniyle yerleşim alanlarına yakın yerlerde molalarını kullanmak istiyor. Buna da zabıta ve trafik polisleri izin vermiyor. Benzin istasyonları da alan kapladığı için mola ihtiyacına sıcak bakmıyor. Avrupa ülkelerinde sürücünün ‘mola kullanıyorum’ demesi her türlü park yasağının üstündedir."

PEK ÇOK SÜRÜCÜ MOLA KULLANMIYOR

Molanın hak ve zorunluluk olduğu mevzuatlarda belirtilse de şoförlerin istirahatinin bu koşullarda mümkün görünmemesi kazalarda etkin rol oynuyor. Birçok sürücü, işini kaybetmemek adına mola kullanmadan yola devam ediyor. Büyük araç kazalarında "direksiyonda uyuma" sıkça karşılaşılan bir problem. Akcura, son olarak sözlerine şunları ekledi: "Çalışanın düzenli fedakârlığı üzerine kurulmuş sistem. Uykudan fedakarlık da bildiğiniz gibi bir yere kadar. Bütün canlılar gibi şoförler de uyur. Ancak işveren için en iyi şoför, mola yapmayan şofördür. Az sayıda bulunan kamyon-TIR dinlenme tesislerinde enerji içecekleri, illegal ilaçlar bu hakkın yeterince kullandırılmaması sonucu satılmıyor mu?"